dinsdag 23 juni 2015

Het goede doel

Al een tijdje sponsor ik twee gezinnen, één in Oekraïne, één in Moldavië. Bij elkaar 50 euro per maand. Maar de laatste weken ben ik aan het twijfelen over deze hulp. Ik ga er vanuit dat de organisatie goed werk doet, dat vertrouwen heb ik wel. Maar of het voor mij de beste vorm van hulp geven is, daar twijfel ik over.

Via een andere blog las ik over wakabi. Je helpt mensen met een kleine lening, en die krijg je uiteindelijk (hopelijk) ook weer terug. Ik heb nu twee keer iemand geholpen, en van één van die vrouwen heb ik mijn geld weer helemaal terug.
Deze manier van iemand ondersteunen spreekt mij ook aan. Die vrouwen werken ook aan een betere toekomst voor zichzelf.

Ik denk erover om te stoppen met de sponsoring die ik nu doe. In plaats daarvan kan ik 25 euro gebruiken voor wakabi, en 25 euro per maand wegleggen voor dochters rijbewijs. Als ze 18 jaar wordt is er dan een bedrag van ongeveer 2700 euro. Plus de kans dat ik het geleende geld ook weer terug krijg.

Ik wil wel iets blijven steunen, maar daar zijn verschillende manieren in.

5 opmerkingen:

  1. Lijkt me een goed plan.Ik vond je goede doelen bijdrage altijd erg hoog in verhouding tot je inkomen aflossingen.
    Het is erg prettig als je je dochter kunt helpen met haar rijbewijs daar heeft ze levenslang plezier van.Mijn ouders konden dat tot hun verdriet niet, gelukkig kan ik dat wel voor mijn kinderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind die vorm van steunen d.m.v. een lening inderdaad ook erg aansprekend!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk! Ik geef ook leningen uit, maar dan via Kiva.
    Wakibi is een Nederlands initiatief wat door Nederlandse leners bij Kiva is ontstaan. Ik heb daar als vertaler aan meegewerkt bij Wakibi.

    €50,-- is wel veel per maand, maar ik heb respect voor je dat je in jouw situatie anderen helpt. Mensen die het met veel meer moeten doen, helpen soms helemaal niet. Petje af. De helft lenen en de andere helft voor je dochter sparen, is een goede combinatie.
    Een ander voordeel, komt het een maand niet uit dat je 25 euro leent, kan je een maand overslaan, terwijl bij sponsoring het elke maand doorgaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. super, oh ik ben zo blij dat je hierover denkt dit 50 in jou situatie is echt heel veel , terug doen in de maatschappij kan in heel veel manieren , zonder een cent, en je dochter een rijbewijs geven keef haar zo heel meer kans op een betere toekomst, ivm werk, wie weet , michien is haar droom straks om buschauffeur te worden, hoef jij lekker geen nee te verkopen

    BeantwoordenVerwijderen