woensdag 3 juni 2015

Het traphekje

Toen ik hier in mijn huis zeven jaar geleden kwam wonen, was één van de eerste dingen die ik kocht een traphekje voor bovenaan de trap. Dochter was toen bijna twee jaar, een lekker eigenwijze peuter die in haar beleving de trap geen enkel probleem vond. Dat traphekje hield haar tegen.

Toen ze wat ouder werd, ging het veiligheidsslot van dat hekje kapot. Op zich geen ramp, dochter was toen vijf jaar, en in staat om op een veilige manier van de trap af te komen. Het hekje liet ik zitten, het kon niet meer 'op slot', voor mijn gevoel was het nog wel een stuk veiligheid, vooral omdat dochters slaapkamer naast de trap ligt.

In de loop van de jaren is het hekje steeds verder achteruit gegaan. Tot een paar dagen geleden één van de bevestigings schroeven afbrak. Op zich is het niet zo moeilijk om er een nieuwe schroef in te draaien. Maar dochter wordt in augustus 9 jaar. Ze weet heel goed dat je bij de trap voorzichtig moet zijn. Ze is niet meer dat kleine meisje van zeven jaar geleden.

De afgebroken schroef hebben we nu gebruikt om het traphekje weg te halen. Dochter is blij met dat stukje erkenning dat ze groot is. Ik moet er heel erg aan wennen. Mijn dochter is geen klein meisje meer, ze is op weg naar de puberteit. De jaren vliegen voorbij.

2 opmerkingen:

  1. Ik heb nog nooit een traphekje in huis gehad, de jongste wordt bijna 3. Meteen geleerd hoe ze van de trap af moeten komen en ze zijn alletwee alleen een paar keer van de paar onderste treden gevallen, maar dat gebeurt mij ook wel eens:-) En dat kun je met een traphekje ook niet voorkomen.
    En ja, het gaat snel he dat ouder worden van de kinderen. Jammer genoeg word je dan zelf ook ouder:-)

    groetjes
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nadat het zoontje van vriendin van boven naar beneden van de trap viel omdat ze even een moment niet oplette en kinderen nou eenmaal onvoorspelbaar zijn hebben wij besloten dat het traphekje er kwam. Ook wij hebben het pas weggehaald toen dochter een jaar of acht was. We hebben regelmatig kleintjes op bezoek en die willen dan met dochter boven spelen. Inmiddels is dochter tien jaar en al een beetje aan het pre puberen. Lijkt lang geleden dat ze klein was maar de mooie herinneringen blijven (komen).
    Nic

    BeantwoordenVerwijderen