maandag 15 juni 2015

Mijn cirkels

Aan het begin van mijn hulpverleningstraject ging het psychisch heel slecht. Door mijn angsten en herbelevingen, die een eigen leven waren gaan leiden, woonde ik het liefste op de bovenverdieping, met de gordijnen dicht. Dochter, die toen 3 jaar was, had ik geleerd heel stil te zijn als er iemand voor de deur stond. Want dan gingen ze vanzelf weg.

Dat er toen zorgen waren bij de bemoeizorg over dochter snap ik. Omdat ik als ze onaangekondigd kwam niet open deed, zag ze dochter niet heel vaak. En dat moet toch een reden hebben. Eigenlijk was het toen een soort cirkel waar ik niet uit kwam. Ik was doodsbang dat ik dochter kwijt zou raken, het gevolg daarvan was dat ik bij onverwacht bezoek de deur niet open deed, en de hulpverleenster zich meer zorgen begon te maken. Dat ik in die tijd totaal geen vertrouwen had in mijn opvoedkwaliteiten hielp ook niet echt mee.

De deurbel was ook zo'n cirkel. Toen ik in een later stadium wat beter was, schrok ik me elke keer een ongeluk van die bel. Vergelijkbaar met het bijna tegen het plafond vliegen van schrik. Door die schrikreactie durfde ik nog steeds geen deur te openen. Want ik sprong automatisch in de er-is-gevaar-stand. De oplossing daarvoor bleek best simpel te zijn. Ik heb de stekker uit het stopcontact getrokken. Want van kloppen schrok ik niet.

Zo heb ik een hoop cirkels. Bij sommige cirkels heb ik eruit kunnen stappen (met hulp). Ik leer mezelf steeds beter kennen, en zie die cirkels na verloop van tijd. Om daar ook mee aan de gang te kunnen. Wie weet, als ik al mijn cirkels heb doorbroken, misschien dat mijn ptss dan ook verdwenen is. Ik vind het de uitdaging waard.

2 opmerkingen:

  1. Ik heb veel bewondering voor je, ook omdat je er zo open over bent.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat ben ik helemaal met Lot eens!
    Ik denk dat het bloggen een fijne 'uitlaatklep' is, waarbij je dingen van je af kunt schrijven, waarbij je het ook op een rijtje zet voor jezelf. En de opmerkingen van je volgers geven je waarschijnlijk ook weer nieuwe inzichten en mogelijkheden. Best wel handig, zo'n blog, ik zou er zelf een moeten starten.. ;-)

    Groetjes,
    Tineke

    BeantwoordenVerwijderen