donderdag 18 juni 2015

Nieuwe kleren

Ik vind kleren kopen verschrikkelijk. En dan vooral het passen van de kleren. Het mezelf moeten bewonderen in de spiegel.

Jaren heb ik het heel simpel gehouden. Als ik iets nodig had kocht ik dezelfde shirts, die hoefde ik niet te passen. Het liefst ook nog allemaal in dezelfde kleur, dat was lekker veilig. Tot mijn begeleidster er een opmerking over maakte. Of ik me ervan bewust was dat ik altijd in dezelfde soort kleren liep.
Ze wou me ook daarmee wel helpen, maar dat heb ik geweigerd. Ook al vond ik het heel fijn dat ze er was, dat was toch nog een brug te ver.

Dochter heb ik vanaf dat moment wel mee genomen. Zo jong als ze is weet ze heel goed wat ze mooi vind. Ze vond het heel leuk om voor mij mooie kleren uit te zoeken. Vanaf die keer had ik nog steeds dezelfde soort shirts, maar wel in verschillende kleuren.

Gister hebben we voor dochter nieuwe schoenen gehaald, en toen we naar de bus liepen kwamen we langs 'mijn' klerenwinkel. Dochter wou heel graag even binnen kijken. In het koopjesrek zag ik vier hele mooie shirts hangen. Een heel ander soort dan ik normaal draag. Bij het passen vond ik mezelf voor de eerste keer mooi. Een hele nieuwe ervaring, ik heb mezelf nog nooit mooi gevonden.

Ook al heb ik die shirts niet gepland, ik heb ze wel meegenomen. Het was 36 euro bij elkaar, 9 euro per shirt. Toen ik mezelf in de spiegel zag, gunde ik mezelf deze kleren!

15 opmerkingen:

  1. Goed zo!
    Maar toch, laat je jezelf ook geen probleem aanpraten door die begeleidster.Er is ook niets mis met elke dag dezelfde kleren. Kijk naar mannen als Steve Jobs, en de jonge man die de baas is bij Facebook, zij kiezen ervoor altijd hetzelfde te dragen. Ook las ik onlangs een verhaal van een vrouw die elke dag hetzelfde droeg, als test, vanwege de reacties. Wel doet ze daar dan steeds andere sjaaltjes of kettinkjes bij.
    Ik kan veel mensen zo uittekenen in hun standaard kleding. Daar is ook niks mis mee.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goh, ik verbaas me nu toch enigszins over dit verhaaltje van je. Had je van de week nog de schrik te pakken dat je onverwacht een rekening gaat krijgen voor het schoolkamp van je dochter, koop je nu ongepland 4 shirts....
    Misschien had je beter even de rekening af kunnen wachten en dan bekijken wat je nog kan missen.
    Ik snap best dat je jezelf wat gunt (dat is ook zeker belangrijk) maar de financiën zijn toch ook belangrijk?
    Soms snap ik je keuzes niet......

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal mee eens. Zulke figuren willen het geld voor het
      schoolkamp het liefst uit een door anderen gefinacieerd potje
      van school. Zodat ze zelf hun geld aan andere dingen die niet perse noodzakelijk zijn kunnen uitgeven. Waarom meteen 4 shirts?
      H.
      H.

      Verwijderen
    2. Je kunt discussieren of de aankoop van vier t-shirts verstandig is.Financieel gezien waarschijnlijk niet.Maar jezelf eindelijk mooi vinden is onbetaalbaar en dan is €36,- een koopje.
      En anoniem hier boven is wel heel erg grof, je hoeft het niet met haar keuze eens te zijn maar je reactie hoeft ook nie.t zo respectloos.Als je je ergert ga dan lekker ergens anders lezen

      Verwijderen
    3. Ik had nog één shirt met korte mouwen die nog een beetje zat, en twee lange mouwen shirts. Ik heb nu twee shirts met korte mouwen erbij, en twee mouwloze.

      H. , ik heb het nooit gehad over potjes van school die ik wil gebruiken, dat maak je er zelf van. Ik werk in juli een zondag extra die volledig uitbetaald wordt, daarmee betaal ik het kamp van dochter.
      Ik sluit me aan bij San. Als jij je zo aan mij erger, lees dan gewoon niet bij mij.

      Verwijderen
    4. Goed verwoordt San en NB, complete onzin wat anoniem, lekker anoniem uitkraamt.

      Verwijderen
  3. Anoniem H hierboven zou haar mening iets anders kunnen omschrijven. Grof is niet nodig. Bovendien doet ze een aanname die netgens op gebaseerd is.
    Als jij vindt dat je 4 shirts nodig hebt en het schoolkamp van je dochter heeft er niet onder te lijden, is dat prima toch? Volgens mij weet jij prima hoe je de boel financieel rond krijgt en je mooi voelen is onbetaalbaar :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. 4 shirts voor dat bedrag is inderdaad een koopje. Goed dat je ze niet heb laten liggen en dat het budgettechnisch kon. Als je altijd in dezelfde kleren loopt, zul je jezelf nooit verassen met je uiterlijk. Het is goed van je dat je af en toe uit je comfortzone komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prettig dat je zo goed geslaagd bent. Heel misschien had je begeleidster niet helemaal ongelijk, bedoelde ze het in ieder geval goed, door je eens van je gebaande - veilige - kledingpad af te laten gaan. Soms hebben mensen nou eenmaal een zetje nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet wel zeker dat ze het goed bedoelde. Door mij erop te wijzen werd ik me er ook echt bewust van.

      Verwijderen
    2. Ik koop trouwens ook wel eens meerdere exemplaren van hetzelfde model, andere kleuren bijvoorbeeld (vesten) en ik heb ook wel eens twee dezelfde blouses gekocht omdat ze zo lekker zaten. De tweede toen hij in de opruiming kwam en de eerste aan het verslijten was.

      Verwijderen
  6. Fijn dat je goed geslaagd ben met je t-shirts. En dat je jezelf mooi vond is natuurlijk helemaal geweldig.

    Mensen zijn gewoonte dieren, ook wat kleding betreft. Natuurlijk koop je eerder kleding waar je jezelf lekker in voelt. Voor de ene is dat merk kleding, met bijpassende accessoires en voor de ander is dat jeans met t-shirt. Niets mis mee vind ik.

    En je hoeft niet uit te leggen waarom je iets doet. Als mensen het niet snappen, dan is dat hun probleem.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat goed dat je de shirts, die anders waren dan je gewoonlijk draagt, durfde te passen! En wat super , dat je jezelf nu mooi vindt! Dat is heel waardevol! Fijn dat ze ook nog binnen je mogelijkheden geprijsd waren en dat je ze kon kopen. Heel veel plezier ermee.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat staan mensen toch snel met hun oordeel klaar terwijl ze het hele verhaal vaak niet weten, zo jammer vind ik dat.

    Geniet lekker van je nieuwe shirts en dat je jezelf nu mooi kon vinden is toch helemaal fantastisch? :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat is er nu leuker dan jezelf mooi vinden in je kleding. Sommige bloggers gunnen zichzelf niets dan kleding van de kringloopwinkel die daar niet voor niets is terechtgekomen. En dat is dan het beste en het goedkoopste, zeggen ze. Je hebt groot gelijk dat je die shirts hebt gekocht. Ik naai zelf mijn shirts en ik vind het altijd leuk weer iets nieuws te hebben.

    BeantwoordenVerwijderen