zondag 14 juni 2015

Schoolkamp

Vrijdag kwam dochter thuis met blij nieuws. Ze gaat echt naar de bovenbouw, en ze weet ook bij welke juf in de klas.
Volgens de traditie gaan groep 6, 7 en 8 elk jaar op kamp aan het begin van het schooljaar. Ik zie er als een berg tegenop, mijn kleine meisje wordt groot, en ik moet haar drie dagen toevertrouwen aan iemand die ik niet ken.

Waar ze op kamp gaan is al wel bekend, maar 24 juni krijgt ze pas een brief mee met verdere informatie, en een betaalverzoek. Ik heb geen idee waar ik nu rekening mee moet houden, is het alleen het kamp, moeten er ook andere dingen nog gekocht worden daarvoor?
Het is nog niet te plannen, en dat geeft geen fijn gevoel. 

Volgend schooljaar ga ik 10 euro per maand apart leggen voor het kamp, dan heb ik al een spaarpotje waar ik op terug kan vallen. Dat had ik dit jaar ook al kunnen doen, maar ik heb er geen moment bij stil gestaan. Jammer maar helaas.

22 opmerkingen:

  1. Als je er zo tegenop ziet, waarom bel je school dan niet op? Je kunt toch altijd vragen of ze misschien een richtlijn hebben wat de koste betreft. misschien mag je het wel in termijnen betalen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je zou de school kunnen bellen om te vragen wat de kosten zijn en wat ze mee moet nemen . Ik kan me voorstellen dat je het moeilijk vindt dat je dochter drie dagen 'alleen' weg is.Misschien ken je ouders van klasgenoten van je dochters en kun je een praatje met ze maken over het op kamp gaan !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zat in de bijstand toen mijn kinderen op de lagere school zaten.Ook zij hadden kamp.Ik heb gewoon aangegeven dat het voor mij eg duur was, en school heeft een potje gevonden waaruit het betaald kon worden. Misschien kan je ook even contact opnemen met school, vragen kan altijd!

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Morgen gaat mijn zoon voor de eerste keer op schoolkamp. Ook spannend, maar wel anders. Het mijn derde kind, daarom is dit niet mijn eerste ervaring. Ik ken de leerkrachten en de ouders die meegaan.
    Ik heb mezelf wel wat voorbereid en heb deze drie dagen volgepland.
    Wat ze mee moet? Vermoedelijk gewone kampeerspullen zoals een slaapzak, beddengoed, handdoeken, toilletspullen, zakgeld maar misschien ook een fiets. Zoals anderen hier ook al schreven kun je vast met de school overleggen over gespreid betalen. Je kunt ook proberen je gepieker om te zetten in positieve gedachten: dochter gaat een mooie ervaring opdoen, jij hebt je handen even vrij en kunt wat anders doen (maar dan wel daarvan genieten). En probeer je dochter niets te laten merken van je zorgen. Het zijn jouw zorgen, niet die van haar. Ze moet lekker kunnen uitkijken naar zo'n spannende ervaring en moet dan zorgeloos kunnen genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Niets aan toe te voegen wat ze hierboven vermelden. Vooral jouw zorgen ook niet laten merken aan dochter, want deze schoolreisjes zijn mij altijd bij gebleven, de kampreisjes. En de allereerste keer dat ik op schoolreisje ging, voor de rest weet ik het niet meer of we gingen niet dat kan ook.
    Ik hoop dat je het financieel bol gaat werken en soms heeft school hier dus ook wel een potje voor.

    groetjes
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het Gemeentepotje heb je al gebruikt geloof ik, je kunt ook nog aankloppen bij het Jeugdfonds of Stichting Leergeld in jouw gemeente voor een bijdrage.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Voor jouw dochter gaat het vast een top ervaring worden. Ze gaat een geweldige tijd hebben. Onze kinderen hebben genoten van dit soort dingen! Laat haar niet teveel van jouw zorgen merken.
    Loslaten is niet altijd makkelijk ;)
    Wat betreft de kosten: Zal geen heel groot bedrag zijn wat je kwijt bent.
    Spullen die ze nodig heeft zijn dingen die je vast gewoon hebt. (Slaapzak of dekbed, toiletspullen, kleding die vies mag worden)
    Kosten voor het verblijf en eten zijn vaak maar enkele tientjes. Vraag idd of je gespreid kunt betalen (als het je in 1 keer niet uitkomt)
    Die extra potjes vind ik persoonlijk een beetje onzin. Je weet dat dit op school wordt gedaan, dus zou je er rekening mee kunnen houden.
    Bij ons op school werd dat eerst een 'uit een potje gehaald' als iemand er niet voldoende rekening mee had gehouden. Gevolg: degene die wel zelf betaalden, betaalden meer om dat potje te vullen.....
    Gelukkig heeft de ouderraad dit heel snel afgeschaft. 'Niet betalen' werd toen 'niet meegaan'
    Jaar daarop betaalde iedereen wel en konden alle kinderen dus ook gewoon mee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat van die extra potjes is zeker onzin.
      De losers die er gebruik van maken staan er zeker niet bij
      stil dat een ander hier extra voor moet betalen.
      Je moet er gewoon voor zorgen dat je zelf je financiën op
      orde hebt. Je geeft zo te lezen genoeg uit aan onnozele
      dingen (bijv. kermis) stop daar eerst eens mee!!
      H.

      Verwijderen
    2. Mijn dochter en het buurmeisje hebben zelf gewerkt om het geld voor de kermis bijeen te krijgen, dat ga ik ze dan niet afnemen. Wist je dat alleen losers met één letter ondertekenen?

      Verwijderen
    3. Laat die H. (jammer dat het geen S.H. is, dan was het schijn heilige ;-) ) toch zeuren. Zielig gedrag en niet waard om er op in te gaan. Je hoeft je niet te verantwoorden waarom je iets doet en op welke manier.

      Je doet het enorm goed hoor.

      Groetjes, Tess

      Verwijderen
    4. Wat maakt het uit dat onder een reactie één letter staat als ondertekening ? Het gaat om de inhoud.
      Tess: natuurlijk laat die H maar zeuren, zolang ze maar
      betaald is het prima. Dit noem ik nu zielig gedrag.
      H.

      Verwijderen
    5. Laatste reactie op jou H, van mijn kant.

      Er zal voor jou ook betaald worden, is het niet nu dan in de toekomst met je AOW, pensioen of ziektekosten. Dan zeg je ook niet, stop maar met betalen, ik red het wel alleen. Dan maar geen pensioen of AOW en als ik ziek word betaal ik alles zelf wel. Dus iemand anders misgunnen waar ze recht op heb is gewoon sneu.

      Groetjes, Tess

      Verwijderen
    6. Sorry Tess, maar een AOW en pensioen (waar je zelf voor spaart) is toch echt heel wat anders als een 'potje op school' wat door andere ouders gevuld wordt. Ook blogster krijgt straks AOW en wellicht ook wat opgespaard pensioen.
      Ook ik vind het onzin dat er naast de reguliere uitkeringen nog allerlei potjes en hulpmiddelen zijn.
      Dus een uitkering, daarnaast een regeling van de gemeente voor mensen met een krappe beurs en daarnaast ook nog een hulp-potje op school. Wanneer houdt het op?
      Hoezo recht op hebben??

      Misschien heb ik niet goed gelezen, maar wat is jouw naam eigenlijk, nieuw begin?

      Verwijderen
    7. Maar je bouwt nooit genoeg pensioen en AOW op om genoeg te hebben om van te leven. Daar gaat een hoop geld van anderen bij.

      Verwijderen
    8. Je snapt echt niet wat ik bedoel hè Tess?
      Iedereen heeft recht op AOW, of je nou gewerkt hebt of niet. Daarnaast krijg je nog pensioen (als er tegen de tijd dat wij eraan toe zijn nog wat over is)
      Hier kun je echt wel van leven.
      Voor mij hoeven dan niet nog meer regeltjes en potjes erbij te komen. Op dat soort regelingen heb je helemaal geen recht. Je moet blij zijn dat er zoiets wordt bedacht.
      Maar als jij graag wil sponsoren of iemand wil ondersteunen, ga gerust je gang.
      Of ben jij ook zo'n "rechthebbende" ?

      Verwijderen
    9. Iedereen is rechthebbende. Alleen niet iedereen hoeft er gebruik van te maken. En nee, ik hoef dat gelukkig niet.

      Verwijderen
  8. Bij ons op school kost een kamp EUR 100 voor drie dagen. Ze gaan niet op de fiets maar met het ov. Je kunt het bedrag in maandelijkse termijnen betalen. Er is geen potje voor ouders met een klein inkomen. Zou ook niet kunnen want dat zijn er nogal wat.
    Nic

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Probeer spulllen die je zou moeten aanschaffen om daarna niet meer te gebruiken te lenen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Spannend hoor! Voor moeders is het vaak nog spannender dan voor de kinderen. Gewoon lekker afwachten wat ze gaan doen en dan kan je in de vakantie bekijken wat je nodig hebt. Vaak kan je een luchtbed wel lenen. Een slaapzak is niet niet noodzakelijk, je kan ook je dekbed mee nemen.
    vooraf kan je ket de juf je zorgen bespreken en je ' gebruiksaanwijzing' voor je kind goed op papier zetten.komt vast goed! Hier is het kamp voor 3 dagen 40 euro. Misschien kan je vragen om het in gedeeltes te betalen?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Schoolkampen kosten (afhankelijk van de school) tussen de €80,- en €125,- Meestal zo rond de €5,- zakgeld mee en een zakje snoep.Verder zoals al gezegd : slaapzak, onderlaken, kussensloop, theedoek, zwemspullen, (oude) kleding, toiletspullen, soms wat voor de bonte avond (verkleedkleding/muziekinstrument/cd).En soms ook een fiets.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een slaapzak heb ik niet, maar ik heb genoeg dekbedden liggen. Ik ben benieuwd wat het gaat kosten, over anderhalve week weet ik het. Dan kan ik ook dat weer gaan plannen.

      Verwijderen
  12. Ik sluit me aan bij de anderen, vraag op school alvast ongeveer het bedrag. Dan weet je waar je rekening mee moet houden. Als het te veel voor je is om het in één keer op tafel te leggen, vraag of het in termijnen kan. Vaak is dit geen probleem.

    Voor jou is dit moeilijk, je dochter die alleen weg gaat. Maar denk aan de verhalen waarmee te thuis zal komen. Het zal een onvergetelijke ervaring voor haar zijn.

    Groetjes, Tess

    BeantwoordenVerwijderen