zondag 21 juni 2015

Vaderdag

Bij dochter op school hebben ze dit jaar voor het eerst sinds lange tijd  iets voor moederdag geknutseld. Ontzettend leuk.
Ook aan de vaders werd dit jaar gedacht, ook daar werd een cadeautje voor gemaakt.

Voor dochter leverde dat een probleem op. Ze weet wie haar vader is, ze heeft hem een keer ontmoet, maar ze wil verder (nog) geen contact. Voor dochter is het 'normaal' dat ze alleen met mij is, ze weet ook niet beter. Maar voor de kinderen in haar klas was het iets nieuws. Er zitten wel kinderen met gescheiden ouders in de klas, maar dochter is de enige zonder echte vader.

Met het oudergesprek vertelde de juf dat dochter tijdens dat gesprek had gehuild. Maar ze wist niet of het kwam omdat dochter haar vader miste of doordat dochter in het middelpunt van de belangstelling stond, waar ze zich nog erg onzeker over kan voelen.

'S ochtends voor het opstaan hebben dochter en ik altijd een knuffel-momentje. Ze kruipt dan even bij mij in bed, en we nemen samen de dag door, of praten gewoon.
Ik heb dochter tijdens zo'n momentje gevraagd wat er was gebeurd. Dochter had zich tijdens dat gesprek in de klas erg alleen gevoeld. Ze was de enige zonder vader. En iedereen bleef er maar over doorgaan terwijl zij had gevraagd om erover op te houden. Ik heb haar uitgelegd dat er meer kinderen zijn zonder vader, maar niet bij haar in de klas.
Op zo'n moment heb ik het wel met dochter te doen.

Dochter heeft wel meegedaan aan het knutselen, in plaats van haar vader, krijg ik haar knutselwerk. Ze is er ontzettend trots op, en kon met moeite geheim houden wat het is. Vanmiddag, als ze weer thuis komt (ze heeft gelogeerd bij opa en oma), krijg ik het.

4 opmerkingen:

  1. Ach gossie...
    Geef haar maar een extra knuffel vandaag :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik was ook zo'n bofferd: ik kreeg cadeautjes op moeder- en vaderdag! Omdat ik vader en moeder tegelijk was.
    Fijne dag vandaag, Merel

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zulke confrontaties zijn voor kinderen best lastig. Fijn dat je dochter haar verhaal bij jou kwijt kan. Hopelijk kan ze alle emoties, nu en later, beter een plekje geven. Goed dat ze nu 'weet' dat er meer kinderen zijn zonder vader. Laat je nog even weten wat voor moois DL gemaakt heeft?

    Groet, Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij hadden/hebben dit "probleem"ook maar mijn dochter en nu ook mijn zoontje lossen dit zelf op door dit Opadag te maken, ik was/ben super trots op mijn kids, dat ze dit zo goed oppakken! En ook trots op mijn vader, hij was/is mijn rots in de branding, en dus ook voor mijn kiddies!

    Fijne dag vandaag samen met je dochter (dat gaat vast goedkomen, uit al je blogs lees je de band/liefde die jullie samen hebben!

    Liefs
    Mina

    BeantwoordenVerwijderen