maandag 13 juli 2015

Communiceren

Een paar blogjes geleden schreef ik over de trouwdag plannen van vooral mijn moeder, een gezellig dagje uit naar de Biesbosch. De kans is groot dat ik dat weekend moet werken, ik ga er ook geen vrij voor vragen.

Van mijn broertje hoorde ik dat mijn moeder dat uitje toch geboekt heeft, in haar beleving kan ik nu geen nee meer zeggen. Van mijn moeder heb ik nog niks gehoord, mijn moeder kennende komt ze daar een paar dagen van tevoren mee.

Mijn ouders zijn niet van de communicatie. In hun beleving is alles vanzelfsprekend. Als puber liep ik al op tegen het gebrek aan communiceren, als jong volwassene is dat niet veel beter geworden.

Vele gesprekken heb ik gevoerd met mijn begeleidster over het niet communiceren van mijn ouders. Ik vond het verschrikkelijk, ik raakte er gefrustreerd door, en ik kreeg er het gevoel van dat ik er niet toe deed. Alles wat ik deed moest in het belang zijn van mijn ouders, zo voelde het tenminste.

Toen mijn ouders met de mededeling kwamen dat ze samen hadden overlegd, zij vonden dat ik moest stoppen met mijn behandeling bij de ggz, ze waren bang dat ik mezelf iets aan zou doen, knapte er iets bij mij. Hoe konden ze zoiets zeggen? Snapte ze dan niet dat die behandeling voor mij zo ontzettend belangrijk was? Ik heb toen maanden geen contact met ze gehad, ik kon het niet meer.

Door de vele gesprekken met mijn begeleidster, maar ook met de psycholoog begon ik te zien dat ik mijn ouders niet kon veranderen. Maar ik kon wel mezelf veranderen. Het duidelijk uitspreken dat ik communicatie verwacht als het om mijn of dochters leven gaat. En daar ook heel consequent in zijn.

Ik heb niet heel veel contact met mijn ouders. Dat hoeft voor mij ook niet. Maar ik wil  dochter het contact met opa en oma niet afnemen. Met dochter heb ik afgesproken dat ze zelf aan geeft als ze daar wil logeren, en dat gaat goed. Het communiceren is nog steeds heel lastig voor ze. Maar ik blijf ze er wel op wijzen. Ik geef de regie van mijn leven niet meer uit handen, al is het maar voor één dag.

9 opmerkingen:

  1. Doen wat goed voor jou en dochter is, je doet het zo goed.

    Vreemde reactie van ouders, mede door die gesprekken ben je waar je nu bent, vreemd dat ze dat niet zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mensen kun je nu eenmaal niet veranderen.
    Dus zelf oppakken en dat doe je goed toch. Bij jezelf blijven.

    Siny

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Er alvast mu over praten, dan kan het feest al dan niet gewijzigd worden. Vervelend is het. Knap dat je jezelf er zover hebt uit gewerkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een goed inzicht, dat je je ouders niet kunt veranderen. Maar wel de manier waarop jij met hen omgaat. Ik vind dat je er al behoorlijk sterk in staat. Knap! Dicht bij jezelf blijven, en duidelijkheid / communicatie blijven eisen. Weet je al of je mee gaat..? Toch wel weer lastige beslissing, hè? :-/

    Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goed van jou! Fijn dat je zo'n goede hulp krijgt en dat je daardoor je weg kunt vinden. Ook in het contact met je ouders.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Op z'n zachtst gezegd niet netjes van je moeder.Alleen dat is al een goede reden om niet mee te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Beseft je moeder dat haar manier van communiceren een probleem is voor jou ? Hebben niet veel meer mensen in jouw ouders' omgeving hier last van ?
    Moeilijk hoor. Wat goed dat je hier beter mee kunt omgaan !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn broers en zusje kunnen nog niet tegen mijn moeder in gaan. Met de rest van de familie is amper contact, volgens mijn ouders de schuld van de familie.

      Verwijderen
  8. Goed dat je voet bij stuk houdt. Jij hoeft nu ook niet te gaan communiceren over het feit dat je niet meegaat, want dat heb je tenslotte al gedaan. Als ze al voor je geboekt hebben is dat hun probleem en niet de jouwe. Zo te horen leggen ze de schuld altijd bij een ander dus wat dat betreft maakt het blijkbaar niet uit hoe je handelt. Zorg goed voor jezelf. :)

    BeantwoordenVerwijderen