zondag 19 juli 2015

Phising of echt?

Regelmatig krijg ik van banken mailtjes over rekeningen die ik bij ze zou hebben, met een verzoek op een link te drukken. Voor veel mensen denk ik wel bekend.

Gisteravond om 22.02 uur kreeg ik een mail van vgz. Of ik mijn premie wou betalen?
Tuurlijk wil ik mijn premie betalen. Ik heb niet op de doorschakel link van de mail gedrukt, maar ben zelf naar de website van vgz gegaan. Maar helaas, hun inlogmethode is veranderd, daar had ik in februari bericht van gehad. Alleen een DigiD met smsfunctie kon toegang geven tot de pagina. Er stond nog mijn eerste mobiele nummer geregistreerd. Ik heb meteen die wijziging doorgevoerd, als het goed ik kan ik vrijdag op de vgz site inloggen.

Het bleef wel in mijn hoofd rond spoken. Waarom stuurt vgz op zo'n raar tijdstip rekeningen? Ik weet niet hoe actief hun medewerkers zijn, maar de klantenservice is op zaterdag om 13 uur dicht.
Daarbij komt, in de mail stond letterlijk, wilt u de premie van uw zorgverzekering betalen? Die premie wordt elke maand met de boete van mijn salaris afgetrokken.
Ik ben gaan zoeken in mijn mail. Ik heb weleens bericht gehad van het eigen risico. In die mails stond geen doorschakel link, en ook geen vraag, alleen de mededeling dat er een factuur klaar stond.

Ik wacht de DigiD af, dan kan ik het einde van de week zien wat er staat aan rekeningen. Nu geeft het me een onderbuikgevoel. Ik ben heel erg benieuwd.

12 opmerkingen:

  1. Heel goed van je dat je er niet op geklikt hebt. Helemaal als je weet dat het met je salaris verrekend wordt. Bij mij gaat de premie ook van het salaris af, een collectieve verzekering klein beetje korting.
    Maar een DigiD aanvragen is nooit verkeerd, heb je tegenwoordig wel vaker nodig.
    Hopelijk zijn er niet al te veel mensen ingetrapt.

    groetjes
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mogelijk was het inderdaad een pishing mailtje. Slim om er niet op de klikken en een DigiD aan te vragen. Ik log ook met de DigiD met SMS in bij de zorgverzekeraar en de belastingdienst. Je hebt de DigiD ook nodig om toeslagen aan te vragen of te wijzigen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vergelijk de emailadressen met elkaar. De phishingadressen zijn vaak om te lachen zo nep als het maar kan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik zou ook met mijn verzekering bellen om te vragen of zij je een mailtje gestuurd hebben , waarschijnlijk willen zij ook graag weten of je deze phising berichtjes krijgt zodat zij andere klanten ook kunnen waarschuwen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bij twijfel de klantenservice bellen of mailen. Niet eerst betalen en later bellen.
    Ik hang even boven de link, de url die dan zichtbaar wordt geeft vaak duidelijkheid. Niet van de zorgverzekeraar is negeren. Wel van de zorgverzekeraar zou bellen betekenen.
    Daarnaast zou je gewoon op je rekening kunnen kijken of het gewoon is afgeschreven. Zo ja, niks doen of ter controle bellen. Zo nee ook bellen.

    Ze komen er toch niet eerder achter dan op maandag of je wel of niet betaalt. Daarnaast heb je een betaaltermijn. Stel het zou zijn misgelopen dan heb je 14 dagen om alsnog te betalen, na deze herinnering.

    Ik krijg regelmatig wehkamp, bol.com, amazone, Zorgverzekeraars x, verzekeraar y, webwinkel a-g mailtjes. Terwijl ik er niks heb gekocht.
    Net zoals mailtjes dat ik in een zeer winstgevend project mijn spaargeld kan verdubbelen binnen een jaar. Niet op reageren. Net zoals een erfenis in afrika, ik ken geen mensen in afrika, dus ik zal zeker niets erven.

    Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je kunt de mail ook doorsturen aan VGZ met de vraag of het echt is. Ik stuur de phishingmails van de ING (waar ik een rekening heb) altijs naar hen door.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja, en er trappen nog steeds mensen in. Wat jammer dat je boete moet betalen aan VGZ. Gelukkig ben je met dit blog begonnen. Dit overkomt je hopelijk niet meer. Succes me je nieuwe begin. Echt goed van je.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nou inderdd bij de klanten service vragen of de mail wel of niet door hun gestuurd is.
    Goed dat je niet op de link geklikt hebt.
    Zelf had ik laatste ook zo iets, man had een bekeuring gehad en betaald maar nu kreeg ik opeens van een of ander bedrijf dat er nog een boete openstond van een bekeuring en dat als hij niet binnen 1 week betaald was er een boete boven op kwam.
    Toen ging ik ook twijfelen.. heb ik hem nou niet betaald of iets verkeerd gedaan???

    Op internet werd ik wijzer en kwam er zo achter dat het een nep mail betrof.
    Ook is het meestal zo als je met je muis op de link ga staan (niet klikken) dan zie je een raar adres staan ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. "Die premie wordt elke maand met de boete van mijn salaris afgetrokken."

    Sinds wanneer wordt de zorgpremie die jezelf moet betalen, op het salaris ingehouden?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sinds het cvz bestaat denk ik. Tot de schuld bij de zorgverzekering is afbetaald sta ik daar aangemeld.

      Verwijderen
    2. Bij mijn moeder wordt de zorgverzekering ook op het salaris ingehouden. Dit omdat zij een collectiviteitsverzekering via het werk heeft (en zij heeft geen achterstand). Ik denk dat het nog een extra korting oplevert.

      Verwijderen
  10. Ik krijg regelmatig mails dat ik een waarde cheque van 500 euro heb heb gewonnen.
    De eerste 2x naar hoofdkantoor gebeld Gamma en Kruidvat en nagevraagd. NEE zij sturen nooit dit soort mail.
    Elke week ontvang ik wel iets, zou echt voor de rest van mijn leven van alles hebben kunnen betalen!

    Vandaag was op nieuws dat dit soort cheques van AH worden verstuurd!

    BeantwoordenVerwijderen