maandag 20 juli 2015

Tevredenheid

In de kerk is het zomerprogramma begonnen. Dat betekend dat er de diensten worden voorbereid door steeds andere mensen. Gisteren was het thema tevredenheid. Na de zang gingen we in groepjes aan de hand van vragenkaartjes daarover praten.

Ik vind dat soort thema's altijd leuk, iedereen heeft zijn eigen inzicht.
Ik ben van mening dat dochter en ik best tevreden kunnen zijn. We hebben een dak boven ons hoofd, honger hoeven we niet te lijden, en we hebben lieve mensen om ons heen.

Tja, merkte een oudere man op, nu noem je ook wat op. Maar waarom zou je tevreden zijn als je ook veel meer luxe zou kunnen hebben?
Toen begonnen zich er meer mensen mee te bemoeien, en kon ik het niet meer volgen, ik ben door vocht achter mijn oor redelijk doof.

Toch vond ik het een interessante vraag van die man. Dochter is een erg tevreden kind. Dat merk ik ook nu weer in de aanloop naar haar verjaardag. Bij haar neefje en nichtje ziet ze op de verjaardagen de grootste cadeaus, mijn zusje houdt van dure grote dingen en merken.
Dochter mocht dit jaar mee haar grote cadeau uitzoeken. Ze wist wat ze wou, skeelers. Ik had een VVV bon van 25 euro, ze mocht tot 30 euro gaan. Helaas waren er nergens skeelers in haar maat, ik heb haar beloofd dat ze die tegoed houdt.

Dochter zag een hoop mooie dingen in de speelgoedwinkel. Een keuze maken was ook erg moeilijk. Ze vond een golfstok met vier balletjes, voor 3 euro. Mijn broertje greep meteen in, hij wou graag die golfstok geven, zo had hij een betaalbaar cadeau waar ze echt blij mee is. Prima.

Dochter ging verder met haar speurtocht, en vond superzand (een combinatie van zand en klei). Op school heeft ze daar mee mogen werken, en ze vond dat erg leuk. Ik heb een koffer genomen met een paar vormpjes erin, voor 17 euro. Op de poppenafdeling vond ze een poppenstoel voor 10 euro.
Ik moest nu 2 euro zelf betalen.
Dochter is zich al helemaal aan het verheugen, op vakantie kan ze met het superzand spelen.

Ik heb heel veel om tevreden en dankbaar voor te zijn. Maar ik ben ontzettend dankbaar voor dochter. Zoals ze zelf zegt, zonder haar zou het heel saai zijn!

1 opmerking:

  1. Die opmerking van die man is in mijn beleving een recept voor ontevredenheid, want wanneer is luxe, luxe genoeg? Nee beter zoals jij het doet, je zegeningen tellen en blij zijn met wat je hebt. Volgens mij kun je er dan ook meer van genieten als er eens wat extra's op je pad komt.

    BeantwoordenVerwijderen