zondag 12 juli 2015

Wat als?

Gisteravond hadden mijn broertje en ik het over keuzes die je maakt, en wat voor gevolgen dat heeft.

Mijn zusje had twee jaar geleden de luxe positie dat ze uit twee huizen kon kiezen, die waar ze nu woont, en eentje in een andere woonplaats. Daar had ze al snel spijt van, en is gaan reageren op huizen in de andere woonplaats. Daar komt nu een huis heel dicht in zicht.
Haar zoontje is wat groter aan het worden, en is boos. Hij wil niet naar een andere school, hij wil hier blijven.

Of zoals vroegere vriendin, ze wist al jaren dat ze niet door wou met haar man, en nu zitten ze in een vechtscheiding.

Dat zet mij wel aan het denken. Want wat als...
Ik ben gelukkig, en dochter is zit ook goed in haar velletje. Ze durft te ontdekken, maar ook fouten te maken. Ruzie hebben we amper.

Maar hoe zou mijn leven eruit hebben gezien als ik negen jaar geleden bij mijn ex-vriend was gebleven? Hij had al kinderen, en stond  anders tegenover opvoeden dan ik. Eerlijk gezegd, ik wist  er niks van, en had ook nooit verwacht dat ik moeder zou worden.
Ook waren er toen al spanningen tussen ons, hij wou geen kind erbij, en ik vond hem verschrikkelijk irritant worden.
Met nog 10 weken zwangerschap te gaan heb ik besloten bij hem weg te gaan. Ik werd in mijn omgeving voor gek verklaard, dit was  een keuze gebaseerd op hormonen. Hoe kon ik mijn kind de vader ontnemen?

Nu negen jaar later kan ik zien dat het een goede keuze is geweest. Dochter heeft haar vader leren kennen (dat wilde ze heel graag), maar voorlopig wil ze verder nog geen contact.
Dochters leven zou heel anders geweest zijn met hem. Of het positiever geweest zou zijn wet ik niet, maar zoals het nu gaat is het ook goed.

7 opmerkingen:

  1. Echt spijt heb ik nooit gehad van belangrijke beslissingen.

    Later denkt ieder wel eens dat je - met de kennis van nu - dat anders gedaan zou hebben, maar dat geeft alleen onrust en terugdraaien kan niet. Wel opnieuw een keuze maken.

    Je doet het nu prima en jullie zijn gelukkig, en dat zijn ook de gevolgen van de keuze destijds, dan is het toch goed?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooi gezegd, Lot, helemaal mee eens.
      Ik heb zelf ook weleens van die 'wat als' momenten, maar je kunt gemaakte keuzes uit het verleden niet terugdraaien. Wel nieuwe keuzes maken! :-)

      Dus MNB, mocht je dochter haar vader beter willen leren kennen op een gegeven moment, dan kan dat altijd. Het is wel fijn dat jij nu zelf de regie hebt over jouw leven!

      Tineke

      Verwijderen
    2. Ik vind het ook belangrijk dat dochter die optie houdt om haar vader beter te leren kennen als ze dat wil. Ik blijf haar ook de leuke verhalen van haar vader en mij samen vertellen.

      Verwijderen
  2. ok hier dromen over wat als
    _ik niet getrouwd was....
    -geen 4 kids met een bijzonder "stempeltje "had ....
    - als dat en dat niet was gebeurd ...
    ach ja , die dromen , het lijkt zo dat je dan die rust had waar je soms zo hevig naar verlangt ...
    maar ook , wat zou het een stuk saaier zijn geweest :}

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoe is het nu met het gedoe met je moeder afgelopen?
    Goede en verstandige keuze maak je.
    Vooral ook de goede herinneringen behouden voor je dochter.
    Succes Siny

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je bedoeld met dat uitje voor hun trouwdag? Wat ik begreep van mijn broertje heeft ze het toch gereserveerd, en in haar beleving kan ik nu geen nee meer zeggen, het staat immers vast. Ze heeft het nog niet tegen mij gezegd, tot ze dat doet, weet ik van niks.

      Verwijderen
    2. Wow heftig zeg. Die moeder van jou is nogal een dwingeland zo te merken. Ik wens je veel wijsheid in het omgaan hiermee maar volgens mij komt dat wel goed. :)

      Verwijderen