zaterdag 18 juli 2015

Zoektocht

Van huis uit ben ik niet gelovig opgevoed. Mijn ouders waren protestants, en de kinderen zijn katholiek gedoopt. Dat had met de beeldvorming naar de buitenwereld te maken. Behalve met de doop en de communie, kwamen we nooit in de kerk.

Toen dochter geboren werd, was de druk vanuit de familie groot om haar te laten dopen. Ik heb daar veel moeite mee gehad, het voelde niet goed. Uiteindelijk is ze wel gedoopt, toen ze bijna twee jaar was.

Vanaf die tijd zijn we ook regelmatiger naar de kerk gegaan. Niet vanwege mijn geloof, maar ik had heel erg veel behoefte aan aansluiting, naar menselijk contact. Na anderhalf jaar had ik nog niet gevonden wat ik zocht, en ook dochter had het niet naar haar zin in de kerk.

Toen ze bijna vijf was besloten we op zoek te gaan naar een andere kerk. Dochter herinnerde zich een kerstdienst waar we ooit heen waren geweest. Daar wou ze graag nog een keer naartoe. Dat was niet naar de zin van mijn ouders, hoe kon ik mijn eigen geloof verloochenen? 

Na een paar weken vond ik de moed om daar op zondagochtend naar binnen te lopen. Van alle kanten stelden mensen zich aan ons voor, wat leuk dat we er waren. Iedereen was zo hartelijk. Ook in de weken daarna, dochter en ik voelden ons er thuis. 

Nu vier jaar later zijn we nog steeds bij dezelfde gemeenschap, we hebben onze plek gevonden. Gisteren was de barbecue, en het was zo gezellig. Het voelt voor mij aan als familie. Deze mensen zijn er voor mij als dat nodig is, en ik mag er ook voor anderen zijn.

Dochter voelt zich ook erg thuis. Toen we bij de gemeente kwamen waren er drie kinderen, en twintig volwassenen. Nu zijn er 23 kinderen, en 70 volwassenen. Dochter is één van de oudere kinderen, en gedraagt zich erg verantwoordelijk naar de jongere kinderen. 
Wij hebben onze plek gevonden!

5 opmerkingen:

  1. Wat fijn dat je je eigen weg bent gaan volgen en dat dat zo goed bevalt en jullie jullie welkom voelen. Zo te lezen een kleine gemeente.
    Wat fijn dat de bbq geslaagd was. Fijn weekend.

    groetjes
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat goed dat je een fijne gemeente op je pad hebt gekregen. En de balans tussen zelf steun ervaren en daarnaast ook zelf anderen tot steun kunnen/ mogen zijn, is erg waardevol. Zo kun je pas echt 'samen' Kerk zijn..!

    Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kijk, dat is een goede plek. Lekker veel kinderen, enthousiaste mensen. Als er zoveel kinderen komen, wordt er veel met de kinderen gedaan en geen dominee die de kerk leegpreekt. Geen farizeer als predikant.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geweldig dat je je er zo thuis voelt.
    Het is jouw verantwoordelijkheid niet die van je familie.
    Al kan ik het me vanuit een R K kerk voorstellen dat je familie het belangrijk vond dat je dochter gedoopt werd. Schrijf er nog eens over wat er zoal gedaan wordt. Ik ben daarin altijd geïnteresseerd
    Goed weekend, groetjes, Thea

    BeantwoordenVerwijderen