donderdag 13 augustus 2015

Bedelbrief

Enkele keren per jaar krijg ik bedelbrieven. Meestal gaan ze ongelezen de vuilnisbak in, als ik geld wil geven doe ik dat op een zelfgekozen moment.

Met de post zat er nu ook weer een bedelbrief bij. Deze kende ik nog niet, van zuster michaela. Nieuwsgierig maakte ik hem open. Op de brief zaten drie muntjes van 5 cent geplakt. Apart. De brief begon met de woorden: "Geachte vriend, ik stuur u deze 15 eurocent omdat ik wanhopig ben".
Ik vond het best grappig. Niet dat die zogenaamde zuster wanhopig is, maar voor mijn gevoel klopte het voor geen meter.

Boven aan de brief, onder een geel briefje, stond de tekst in dikgedrukte letters: "Ik moet het risico nemen dat sommige mensen er mogelijk voor zullen kiezen om de muntjes niet terug te sturen en mij niet te helpen."
Ik ben ook zo'n mens, ik ben in de verste verte nog niet van plan om €10,15 te storten. Die 15 cent is in het 'leuke-dingen' potje gegaan.

Via google kwam ik erachter dat dit schijnbaar de Amerikaanse stijl bedelbrieven is. Een soort emotionele chantage, zo las ik in een stukje over deze zuster in het ad.
Hopelijk trappen niet teveel mensen er in.

9 opmerkingen:

  1. Ik ken het, ik vind het een erg rare manier van geld vragen. Hoe verzin je het om op deze manier mensen te chanteren? Blijkbaar werkt het wel bij sommige mensen, anders deden ze het niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh ja, het idee dat mensen iets terug willen geven op het moment dat ze iets krijgen. Voor wat hoort wat. Dus: je krijgt 15 cent van zuster Michaela, en dus stuur je haar minimaal een euro terug. Tja, lekker niet doen, natuurlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, in de brief stond dat ze €10,15 verwachten (meer mag ook). Die 15 cent willen ze ook terug :-)

      Verwijderen
  3. Ja dat is een psychologische truc, iets kleins geven en ieders groters terug verwachten. In het buitenland komen er wel eens van die mannetjes langs je tafel in een restaurant en die leggen dan een pen met een kaartje of zoiets op je tafel en lopen dan door. Later komen ze terug en sommige mensen gaan toch wat geven omdat ze iets gekregen hebben. Als je niet betaald pakkenze de pen of de bloem gewoon weer terug hahahaha. Dom trucje maar als het maar bij 10 prct van de mensen werkt hebben ze al genoeg inkomen. Hetzelfde met die emailoplichtering, altijd weer een dombo die erin stinkt dat ze 10 miljoen kunnen krijgen. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zuster Michaela is al jaren dood maar ze gebruiken haar naam nog steeds.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heb dit ook ooit eens ontvangen, geld is ook fijn in de spaarpot beland! Vind het gewoon ronduit onbeschoft hoe ze jouw geld proberen af te troggelen! Ik ontving net een mailtje dat ik "even" op de link moest klikken zodat ik "mijn waardebon van de appie twv € 500,00 kon opvragen......tja....beetje jammer dat het mailtje op een vreemde manier geschreven is en ik trap daar echt niet in.....

    Gr. Boukje

    BeantwoordenVerwijderen






  6. ik zou het geld in een collectebus stoppen als er weer gecollecteerd word en natuurlijk zelf ook iets doneren .


    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een maffe brief! Ik heb dit soort brieven nog niet gehad.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  8. In december vorig jaar kreeg ik een bedelbrief van de hersenstichting. Dat ze mij bedankte voor de steun van het afgelopen jaar en dat ze hoopte dat ik in 2015 mijn steun wilde voorzetten. Om het invullen van de acceptgiro makkelijk te maken hadden ze een pen meegestuurd.
    Maar….ik heb nooit gedoneerd aan de hersenstichting, dat weet ik heel zeker. Maar dit is een andere vorm van mensen benaderen en eigenlijk een vorm van oplichting, suggereren dat je al eens gegeven heb en dan er op hopen dat mensen uit routine gewoon de acceptgiro in vullen en doneren. Dat deed ik niet, ik deed de brief en acceptgiro door de scredder en de pen in het pennenbakje. Altijd handig zo’n gratis pen.

    BeantwoordenVerwijderen