zondag 2 augustus 2015

Blut

Dochter kwam intens verdrietig naar me toe. Ze had haar geld in haar portemonnee geteld, en ze had nog maar 65 cent. En dat terwijl ze wou gaan shoppen bij de kringloop.

We zijn samen gaan zitten en hebben het erover gehad. Drie weken geleden had ze nog 10 euro. Dochter nam zich voor zuiniger te zijn.

Dat het gebrek aan geld haar hoog zat bleek de rest van de dag. Ik dacht in haar beleving alleen aan mezelf, ik kocht alleen dingen voor mezelf (brood, melk en fruit). Ze reageerde heel jaloers.
Later toen ze oma aan de telefoon had, kreeg die ook haar probleem te horen. Tja, bedacht oma, mama heeft nog 10 euro van jouw voor de vakantie, die je van mij hebt gekregen.

Soms kan ik oma achter het behang plakken. Want ik had met dochter al de afspraak gemaakt dat ze die 10 euro samen met de 20 euro die ze van mij krijgt zou krijgen. Dan had ze in één klap 30 euro. Alleen daar moet ze nog 4 dagen op wachten. Oma wist van die afspraak, maar was het daar niet mee eens.

Gelukkig is er met dochter nog wel te praten. Ik heb haar ook verteld dat ik uit ervaring weet hoe ze zich voelde, maar dat we ons allebei aan de gemaakte afspraak houden.

Morgen krijgt ze haar zakgeld weer, dan heeft ze weer 2 euro in haar portemonnee.

15 opmerkingen:

  1. Jammer van oma's reactie! Gelukkig kon je het je dochter goed uitleggen. Ze zal later soms ook op dingen moeten wachten. Je werkgever gaat je echt niet drie dagen eerder uitbetalen, omdat jij het verkeerd gepland hebt, met je geld.

    Ik hoop ook dat ze kan begrijpen, dat het feit dat jij brood en fruit en melk koopt, ook haar ten goede komt?

    Ik denk dat je dochter hier heel waardevolle dingen van leert, voor later. Dan doet het maar eventjes pijn nu, het voorkomt later veel ellende.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toen ze uit haar jaloerse bui kwam snapte ze het wel van de boodschappen.
      Ik heb liever dat ze nu erachter komt wat blut zijn is, dan als ze er pas achter komt als ze volwassen is.

      Verwijderen
  2. ...'n kind van 8 dat zomaar 9,35 euro kan opmaken......En jaloers worden als moeder brood, melk en fruit koopt.......
    Ik stel me bij een goede financiële opvoeding toch echt iets anders voor!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is niet zo heel moeilijk, dat heeft met keuzes te maken die ze maakt.
      Bij financiële opvoeding hoort ook dat kinderen fouten kunnen maken. Ze kan er alleen maar van leren.

      Verwijderen
  3. Heel vervelend dat je moeder zich niet aan de gemaakte afspraak hield.

    Zakgeld krijgt een kind om er iets mee te doen voor hem/haarzelf, misschien met het hele bedrag, misschien met een deel ervan en moet het overige deel gespaard worden.
    't Gaat mij op zich niets aan en volgens mij ben je een heel lieve en goede moeder, maar...... ik weet niet of het wel zo'n verstandig idee is dat een kind van (pas!) 8 jaar binnen drie weken bijna 10 euro opmaakt. Ook niet dat zo'n jong iemand alleen mag gaan shoppen in de kringloop.
    Bij ons gebeurde dat absoluut niet, ik denk zelfs dat mijn zoon op z'n 8ste niet eens zoveel zakgeld kreeg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dochter had een pop van €7,95 gekocht, en ze heeft een keer ontbeten bij de he.ma. Dan gaat het hard met het geld.
      De kringloop is hier twee dorpen verderop, daar mag ze niet alleen heen, dat is te ver.

      Verwijderen
  4. Je dochter heeft een hele wijze les geleerd en zal de volgende keer beter nadenken over haar keuzes en de gevolgen van haar keuzes beter accepteren. De reactie over de melk is een emotionele reactie omdat ze baalt. Toen de teleurstelling wat gezakt was begreep ze heel goed dat de melk ook voor haar was. Hoort allemaal bij het leerproces. Je doet het hardstikke goed hoor.
    Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Eigenlijk horen kinderen op een leeftijd van 8 jaar nog helemaal niet bezig zijn met geld, geld, geld en kopen, kopen, kopen.
    Vind het vrij vroeg om te beginnen met financieel opvoeden, daar moet je helemaal niet zo de nadruk op willen leggen. De boodschap die ze al veel te jong meekrijgt is dat geld superbelangrijk is. Ik zou daar toch wat luchtiger mee omgaan. Geen goed teken dat een kind 'jaloers' is omdat mamma geld te besteden heeft en er boodschappen voor koopt. Mijn bescheiden mening.


    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik lees al een tijdje je blog, ook ik was een alleenstaande moeder met weinig inkomen, zoon is nu volwassen. Zelf vind ik het goed dat kinderen beseffen dat niet alles kan en er altijd een prijskaartje aanhangt. Door een keuze te moeten maken hoe ze hun geld besteden, genieten ze meer van hun aankoop en ja mijn zoon heeft dit ook weleens gezegd haha, dit is kind eigen. Zo heeft ieder zijn eigen mening over hoe op te voeden. Je doet je best en meer kan je niet doen!!!! Blijf bij je eigen gevoel. Groetjes Anja

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik denk dat het juist wel goed is dat ze de waarde van geld al leert kennen en niet denkt dat je maar onbeperkt geld uit de muur kunt halen ( wat sommige kinderen denken), 8 is daar echt niet te jong voor. Het jaloers zijn komt alleen voort uit balen, goed dat je niet overstag bent gegaan om haar het geld eerder te geven. Wat rot dat je moeder je ondermijnt maar enige manipulatie is haar niet vreemd he? ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je doet het heel goed. Af en toe de fout ingaan, tegendraads zijn en de gevolgen ondergaan is goed voor een kind.
    De praktijk zal uitwijzen of je dochter de aankoop van de pop zijn geld waard vind.
    Ze is nog wat jong om zoveel met geld bezig te zijn, maar dat heeft ook te maken met jullie omstandigheden.

    In de opvoeding moet je veel aanvoelen, en dat doe je prima. Foutjes maken we allemaal dat hoort erbij en leer je van. Spijt hebben hoeft niet, op dat moment weloverwogen een keuze maken is altijd goed. En zelfs als je grote misstappen hebt gemaakt zoals jij in het verleden leer je er veel van.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je doet het prima ! En trouwens, als ze over 2 dagen haar zakgeld krijgt is het toch helemaal niet erg dat ze no maar 65 cent overheeft ? En dat ze dan niet kan shoppen bij de kringloop...dat is dan maar zo. Voor een 8 jarige zijn er heel veel leuke dingen te doen behalve 'shoppen'.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mijn vader liet ons weleens zien wat hij voor ons betaalde. Dan kregen we een stapel geld in handen en dan moesten we betalen wat hij betaalde. Hypotheek. Sparen. Verzekeringen. Water. Stroom. Gas. School. Zwemles. Kleren. Eten. Cadeaus voor familie en vriendjes. En dan hielden we nog iets over. Dat was voor leuke dingen, zakgeld.
    Mijn vader werkte en kreeg daar geld voor. Daarvan betaalden hij en mijn moeder alles. En een klein beetje kregen wij om er dingen van te kopen of te doen die niet perse nodig waren.
    Mijn moeder liet ons in de supermarkt wel eens kiezen wat voor fruit we die week zouden eten. Na een paar keer meloen en ananas ontdekten we dat we met appels, bananen en mandarijnen of kiwi's in plaats van drie dagen een hele week fruit hadden.. Mijn moeder kocht geen bananen om ons te klieren, maar omdat meloen veel duurder was.
    Ooit wilden we perse barbecuen, prima, maar mijn moeder kocht toen geen sap, melk, yogho, fris of ranja.. Hebben wij even een week water gedronken omdat we perse heel veel vlees wilden.

    Je dochter leert op deze manier dat geld op kan. En dat je het dus verstandig moet uitgeven. Dat ze keuzes moet maken.

    Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  11. zo ,zo er zitten hier heel wat goede raadgevers tussen ....
    jij kent je kind het beste , en weet ook hoe haar aan te pakken!
    volg je eigen hart , als je naar iedereen moet luisteren , nou , dan ben je zo horendol !

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Zakgeld, ja tis voor ieder kind een uitdaging wat er mee te doen.. weet niet eens meer hoe oud onze kinderen waren toen wij daar mee begonnen.
    Zakgeld is niet alleen leren omgaan met geld maar ook met fouten en is het geld op tja dan zul je moeten wachten tot het weer tijd is.
    Wij moeten ook wachten op ons salaris.

    Je kunt het daarin niet goed of fout doen als ouder.
    Laat een kind hun eigen keus/fouten maken ook al is dit niet altijd jou keus.

    Zo hebben wij ze ook om leren gaan met een pinpas, toen ze naar de middelbare school gingen zetten we daar iedere week een bedragje op en op was op.
    In het begin was het bedrag binnen no time op maar toen ze door hadden dat ze echt NIETS bij kregen werden ze vanzelf zuiniger ;-)

    BeantwoordenVerwijderen