vrijdag 21 augustus 2015

Buskaartjes

Een paar keer per maand reis ik met het openbaar vervoer, meestal met de bus. Soms met de kinderen, soms alleen.

Een tijd lang heb ik bij de buschauffeur kaartjes gekocht. Niet omdat ik geen chipkaart had, maar de kaartjes waren toen goedkoper. Tot het treinstation kostte een rit met de chipkaart iets van €2,80, terwijl een kaartje 2 euro kostte. Dat is op een gegeven moment veranderd, toen werd het kaartje (€4,50) een flink stuk duurder. 

Gister toen ik met de twee meiden naar de grote stad ging, viel het me op hoeveel ouders een chipkaart voor hun kind hebben. Dochter heeft een chipkaart gehad, maar die is nooit gebruikt. Ik vind het zonde van het geld. Een kinderkaartje bij de buschauffeur kost 1 euro. Een rit met de chipkaart voor een kind kost €1,80. 
Ik vind het kaartje ook meer voordelen hebben. Kinderen mogen er mee overstappen tot anderhalf uur na afstempeling. Soms tref je een chauffeur die heel ruim stempelt, zoals vorige week, toen hadden ze vier uur. Of krijgen de kinderen de euro weer terug met het bericht "ga maar een ijsje halen".

Ik vind het OV duur genoeg, en daarom het uitzoeken waard op welke manier het reizen het goedkoopste is.

6 opmerkingen:

  1. Ik had begrepen dat een buskaartje duurder was dan reizen met zo'n chipkaart? Klopt dit niet?

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor personen vanaf 12 jaar zijn die kaartjes duurder dan de chipkaart, maar voor kinderen kan het al snel lonen om een kaartje te kopen.

      Verwijderen
    2. Je kunt nu via de website van de ns een persoonlijke ov chipkaart voor maar 2,50 aanschaffen in combinatie met een gratis kids vrij abonnement, waarbij kinderen beneden de 12 jaar een heel jaar gratis kunnen treinen, bij alle treinvervoerders.

      Verwijderen
  2. Ov chipkaart is altijd goedkoper. zowel in bus als trein. als ik naar het station wil met de bus ben ik 1,88 kwijt voor een enkele reis. een eurokaartje kost me 2 euro. en kinderen beneden de 12 jaar reizen hier altijd gratis mee met een betalende volwasse met een ov chipkaart. volgens mij verschilt het ook per vervoerder. maar het mag niet zo zijn dat kaartjes goedkoper zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat mag wel, maar dan moeten ze het actie kaartjes noemen, en die acties duren dan onbeperkt. Er zijn idd regio's waar kinderen onder 12 gratis reizen.

      Verwijderen
  3. Bij een ov chipkaart op naam reizen de kinderen ook voor het lagere kindertarief.
    Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen