donderdag 27 augustus 2015

Dochters zwemles

Toen dochter vijf jaar was, heb ik haar ingeschreven bij het zwembad voor zwemlessen. Een lange wachtlijst was er toen niet, en binnen twee maanden mocht ze beginnen.
Elke zes weken werden ze beoordeeld of ze naar een volgend badje mochten, en om de kinderen te stimuleren, kregen ze als ze mochten doorschuiven een nieuw armbandje, elk badje had zijn eigen kleur.

Dochter had ontzettend veel moeite met watervrij worden. Omdat één zwemles 10 euro kostte, werd mijn frustratie steeds een beetje groter als ze weer niet naar het tweede badje mocht, en niemand (ook de zwemjuf) me kon uitleggen wat het probleem was. Na 30 zwemlessen had ik er genoeg van. En plots mocht ze door.

In het tweede badje schoot het ook voor geen meter op. Volgens de zwemjuf zou ze in principe door kunnen, maar met de beoordelingen kon dochter er in één keer niks meer van. Wat bleek, dochter dacht dat ze bij het volgende badje in het koude bad zou belanden, en dat zag ze niet zitten. De slimmerik.
Ik heb haar toen van zwemles gehaald, het was te duur, en met die instelling zou het alleen maar onnodig duur worden.

Ik heb dochter een jaar later ingeschreven bij een zwemvereniging die op vrijwilligers draait. De kosten vallen daarom enorm mee, 12 euro per maand. De zwemlessen zijn in hetzelfde zwembad, alleen in de avond.

Dochter gaat vooruit. Ze is zwemmen leuk gaan vinden, en is nu wel gemotiveerd om haar zwemdiploma te halen. Eén keer in de twaalf weken worden ze beoordeeld, en dochter baalt er zichtbaar van als ze niet door mag.

Vanavond kwam dochter heel trots en juichend naar de kleedkamer terug. Ze zit in het laatste bad voor haar A-dipoma, in het koude bad. Ook ik ben heel erg trots op haar, ze heeft haar angst voor het (koude) water overwonnen. Het is fantastisch om haar zo trots op zichzelf te zien!

5 opmerkingen:

  1. Ik had het idee bij de zwemlessen van mijn zoontje dat het niet ging om het diploma halen, maar een diploma kopen, zo duur was het.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb bij de zwemlessen van het zwembad 540 euro uitgegeven. Met de zwemlessen die ze nu heeft 168 euro. Het mag in verhouding langer duren (ze rekenen twee jaar voor een kind het A-dipoma heeft), maar dan heb ik bij lange na niet zoveel geld eraan uitgegeven. Ik vind het nu ook niet zo erg als ze een periode extra in een badje moet blijven.

      Verwijderen
  2. Wat een enorm prijsverschil! Fijn zeg dat dit ook een optie is, en dat je dochter vooruit gaat. Mijn oudste zoon was ook vrij langzaam. Hij deed 2,5 jaar over diploma A : (

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier gaan de kinderen op zwemles als ze iets ouder zijn 7 jaar en dan zijn ze net wat sterker en A en B hier behaald binnen een half jaar en er volgen nu nog twee kids.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn neefjes hebben beiden abc gehaald in een dik jaar. Kosten €800,00 voor beiden samen. €7,75 per les van drie kwartier. Zijn beiden met net 5 begonnen. Als het kan zou ik liever iets meer betalen voor deze gewone lessen dan via z'n club goedkoop. Ik vind het feit dat je dan niet zo lang steeds naar les moet ook een groot voordeel. Plus dat ze met 6 dus al beiden heel goed konden zwemmen. Altijd fijn met vakanties. Voor je dochter werkte het duidelijk niet. Mascha.

    BeantwoordenVerwijderen