donderdag 27 augustus 2015

Gezag na overlijden

Tien jaar geleden had ik een vrij goede relatie met de vader van dochter. Hij was al vader, en zag het niet zitten om nog een keer vader te worden. Zijn standpunt kende ik, en ik zag mezelf ook absoluut niet als moeder. Toch raakte ik, verrassend genoeg, zwanger. Ondanks alle voorbehoedsmiddelen. Mijn ex vond dat ik de vrucht weg moest laten halen, ik wist immers hoe hij erover dacht.

Abortus is voor mij nooit een optie geweest, toch was ik niet gelukkig in en met mijn zwangerschap. Ik moest weer terug naar het verstikkende van mijn ouders, ik kon geen moeder zijn. Het gevoel van geluk kwam pas toen ik op mezelf ging wonen, en ik leerde wat het moederschap is.

Al een tijdje spookt het door mijn hoofd. Wat als ik overlijdt voor dochter volwassen is? Op papier is haar vader niet bekend. Mijn ouders zouden dan de voogdij over dochter opeisen, en waarschijnlijk ook wel krijgen. Mijn ouders zijn in de opvoeding heel anders dan ik. Eerlijk gezegd gun ik dat dochter niet. 

Ik had het erover met mijn zusje. Ook zij is alleenstaand, maar zij vroeg zich af waar haar kinderen terecht zouden komen. 

Op de site van rechtspraak vonden we een formulier, gezag naar overlijden. Hopelijk is het nooit nodig, maar nu is vastgelegd dat ik wil dat mijn zusje de voogdij over dochter krijgt. Binnen twee weken krijg ik bericht van de rechtbank daarover.
Omgekeerd krijg ik, mocht mijn zusje wegvallen, de voogdij over haar kinderen. Daar gaan we in ieder geval van uit.

Hopelijk is het nooit nodig, maar het is voor mij wel een beter gevoel dat ik nu mijn wens heb laten vastleggen bij de rechtbank. 

7 opmerkingen:

  1. Heel belangrijk dat je dat regelt als je niet wilt dat je ouders het gezag krijgen. Wat is er toch een hoop om ovrr na te denken als je kinderen hebt he! Ik vind dat je het allemaal goed doet zo, in je eentje!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lang geleden, vlak na de geboorte van ons eerste kind, hebben wij dit ook geregeld. Gelukkig is het niet nodig geweest, maar het gaf ons veel rust om te weten dat onze kinderen een goede voogd zouden hebben. JBR

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat fijn. Goed geregeld.

    Misschien kun je ook een kleine overlijdensrisicoverzekering nemen? Bijvoorbeeld voor 50.000 euro voor de komende twintig jaar? Dat zal waarschijnlijk minder dan 100 euro per jaar kosten (de mijne kost 99 euro voor 75.000 euro uitkering mocht ik overlijden). Je dochter zou dit dan erven, en het zou kunnen helpen bij haar opvoeding en studie.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel goed van je dat je daar bij stil staat. In mijn omgeving heb ik het ook meegemaakt en het kostte veel juridische strijd om het kind op de juiste plek te krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als alleenstaande moeder had ik een voogdijtestament. Bij de notaris opgesteld.
    Beste vriendin zou na mijn overlijden de voogdij krijgen en zorgen dat mijn kinderen een goede plek zouden krijgen (bij haar was geen optie).
    Kostte me toen 400 gulden, maar nam een hoop zorgen weg.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ook wij hebben de opvang van zoonlief toendertijd (bij de notaris) geregeld: zijn tweede paar ouders, onze vrienden waar hij als baby al een eigen logeerkamer kreeg! Toen hij 18 werd hebben we een symbolisch papier opgesteld waarin een verlenging van de voogdijschap/de zorg over hem, dat we allen getekend hebben. Dat was voor allen een goed gevoel. Hij is nu bijna 25 (iek!��) dus gaan we er van uit dat hij zich zelf kan redden indien nodig. Ach en mocht het toch gebeuren dan zijn er genoeg vrienden voor de opvang! Goed geregeld jij en je zus! Ingrid(SE)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goed dat je daar over na hebt gedacht en geregeld. Vooral als je niet wilt dat je dochter bij je ouders terecht komt. Hopelijk is het nooit nodig, maar het is wel een zeker gevoel dat het geregeld is.

    BeantwoordenVerwijderen