woensdag 26 augustus 2015

Huiswerk

Nu dochter in de bovenbouw zit, gaat ze leren met een planning te werken. Vol trots liet ze haar 'werkrooster' zien, een boekje waarin ze een planning moet maken voor haar schoolwerk.

Ook het tempo ligt (logisch) flink wat hoger dan ze in de middenbouw gewend was. Dat merk ik thuis ook aan haar. De afgelopen twee dagen was ze om 5 uur al kapot, en kon ze met moeite tot 6 uur wakker blijven. Hopelijk trekt het weer een beetje bij.

Als ze haar werk van haar planning niet af krijgt, wordt dat huiswerk. Een mooi moment om daar regels voor te maken. Toen ik dat mijn zusje vertelde moest ze lachen. Of ik mezelf herinnerde toen ik huiswerk kreeg.
Ik kon als de beste doen alsof ik huiswerk maakte, maar ondertussen een mooi boek lezen. Huiswerk maken vond ik zonde van mijn tijd.

Juist omdat ik me mezelf herinner heb ik twee regels ingesteld. Het huiswerk wordt gemaakt voor ze gaat spelen ('s avonds is dochter vaak te moe). En huiswerk wordt beneden aan de tafel gemaakt. Dochter heeft veel uitleg nodig, en zo hoef ik ontelbaar veel keer naar boven te gaan. En samen huiswerk maken is ook best gezellig.

2 opmerkingen:

  1. Goede afspraken. Onze dochter maakt ook haar huiswerk aan de keukentafel en dan helpen we waar nodig. Bij haar school begint de bovenbouw bij groep 7 en is groep 6 nog middenbouw. Zij krijgt iedere dinsdag werk mee naar huis wat dan de week daarop dinsdag (uiterlijk) ingeleverd moet worden. Als haar weektaak niet af is dan moet ze dat eerst proberen af te maken op school en anders gaat het ook mee. Meestal lukt het haar wel.
    Nic

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed om daar meteen afspraken over te maken. Het huiswerk zal met de jaren alleen maar meer worden. Dat is natuurlijk goed, zo worden ze voorbereid op de middelbare school.
    Mijn 3 kinderen (klas 2,3 en 5 Atheneum) zitten meestal ook beneden hun huiswerk te maken. Dat vinden ze gezelliger en ze kunnen elkaar of ons nog eens raadplegen.
    Zo is onze eettafel één groot buro. Ik vind dat ook wel iets hebben, moet ik zeggen.
    Succes met alle huiswerk activiteiten!
    Hoe is het inmiddels met het douchen na de gym? Ik kan je berichtje hierover niet meer vinden.
    Merel

    BeantwoordenVerwijderen