donderdag 20 augustus 2015

Lieve buren!

Dat ik ontzettend lieve buren heb weet ik al heel lang.
Toen ik hier zeven jaar geleden kwam wonen was mijn tuin een klein tropisch regenwoud. Klagen bij de woningbouw hielp niks, de tuin was niet hun verantwoordelijkheid. Zelf probeerde ik wel iets in de tuin te doen, maar het was voor mijn gevoel onbegonnen werk. Dus liet ik de tuin voor wat het was, en ging vol goede moed het huis zelf opknappen (dat zag er ook flink verwaarloosd uit). Naar een paar maanden kwam de woonconsulent aan de deur klagen, de tuin zag er verschrikkelijk uit. Ja dat weet ik, maar de binnenkant van het huis ook, en ik heb maar twee handen.
De woonconsulent opperde dat ik dan eerst met de tuin aan de gang zou gaan. Dat dacht ik niet, ik ben van plan om in het huis te gaan wonen, niet in de tuin.
En dus overwoekerde de tuin nog meer.

Na een poosje was de woningbouw het helemaal zat. Ik had toen nog geen schutting om de tuin, dus ze konden al mijn onkruid bewonderen. De buren hadden het ook gehoord, en zodra de woonconsulent weg was, kwamen ze met de buurkinderen helpen.

Vorig jaar heb ik mijn halve tuin aan de buren gegeven (in goed overleg). Mijn begeleidster had bij de woningbouw na gevraagd of daar regels voor waren, maar dat bleek niet zo te zijn. In ruil voor de tuin, maait mijn buurman het gras.

In de buurt wekt het aardig wat jaloezie op, er is dit jaar al vaker geklaagd bij de woningbouw over de tuin dan toen het overwoekerd was. Terwijl ik vandaag met de twee meiden in de grote stad was, schijnt de woonconsulent weer te zijn komen kijken. De buurman had hem tegen iemand horen zeggen dat ze later terugkwamen voor de achtertuin.

En weer stonden de buren klaar met tuingereedschap. De buurman heeft het gras weer gemaaid, en al het groen is tussen de stoeptegels is weggehaald.


Van mij had de woningbouw ook met het groen tussen mijn tegels mogen langskomen, ik heb er geen last van, en hinder er ook niemand mee. Toch vind het het geweldig lief van mijn buren dat ze me mee hebben geholpen.

5 opmerkingen:

  1. Nou, ze zijn wel streng bij jullie hoor! Heb hier verder op mensen waar het onkruid al in de steeg groeit en bijna over de schutting heen komt. En wat flauw van die jaloerse buren....gunnen ze dan niemand wat? Fijn dat je ook hele lieve buren hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier zijn ook tuinen die de halve stoep innemen, of de tuin van de andere buurman die het gangpad blokkeert (onder het mom "ik ben toch geen tuinman?"). Ik sta in het systeem van de woningbouw onder het kopje 'extra aandacht'. Maar ze kunnen het ook overdrijven.

      Verwijderen
  2. Niet bepaald stimulerend. Ik krijg de indruk dat je enorm je best doet en dan word je, misschien door t verleden,toch gestraft! En idd, jaloezie is heel vervelend. Laat een ieder toch gewoon zn gsng gaan binnen redelijke grenzen. Groet,Ingrid (SE)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zie veel gras. Wat dacht je van zwart anti onkruid doek en daar overheen kunstgras? Nooit meer gedoe. Altijd netjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een fijne buren heb jij inderdaad! Hartverwarmend!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen