maandag 3 augustus 2015

Navigatie

Voordat ik mijn rijbewijs had, heb ik iets van 73 rijlessen gehad. Niet omdat ik het niet kon, maar ik voelde me niet veilig genoeg achter het stuur.
Dat had een paar oorzaken, ik had heel veel moeite met snelheid. Van 30 kilometer per uur naar 50 kilometer voelde als een rit in de achtbaan. Na heel veel oefenen verdween dat. Dat was voor mij een teken dat ik met oefenden ook aan hogere snelheden kon wennen.

Een tweede punt was het feit dat ik hele slechte dagen kan hebben. Ik zat tijdens mijn rijlessen ook in het psychische traject bij de ggz. Daardoor had ik ook hele slechte dagen. Ik heb de rijlessen tijdens de slechte dagen door laten gaan. Tot hoever kan ik op zo'n dag gaan? Ik kwam erachter dat ik op die dagen beter de auto kan laten staan, ik zag stoplichten en voetgangers op zebrapaden over het hoofd. Gelukkig had de instructeur ook een rem.
Het derde punt was (en is nog steeds) omgevingsgeluid. Ik kan niet met de radio aan rijden, ik kan me dan alleen op de radio concentreren. Ik heb ook heel wat rijlessen mogen oefenen met de navigatie, maar het is niet mijn ding. Ik rij liever aan de hand van borden.

Omdat we woensdag voor de eerste keer met de auto naar Drenthe gaan, had ik bedacht dat een navigatie nu wel handig zou zijn. Op de telefoon kan het niet, ik heb eentje voor bellen en smsen. Bij de media markt had ik ze gezien voor 100 euro.
Onverwachts zag ik er eentje bij de ac.tuin, voor 50 euro. Die heb ik genomen.
Zaterdag heb ik daar mee geoefend. Behalve dat ik het een irritant ding vind (ga rechtdoor, op een lange brug waar rechtdoor de enige mogelijkheid was), werkt hij goed. Wel gaat hij pas in de buurt van Drenthe aan, voor de rest rij ik via de borden op de weg.

6 opmerkingen:

  1. Ik heb ook een pest hekel aan rijden met navigatie ik word er zo door afgeleid. Toch is het wel fijn om de weg te vinden vlakbij een bestemming, alhoewel ik dan best eens verkeerd rijd. Zelfs tijdens mijn tussentijdse examen reed ik verkeerd, zo een film set op. waar cel blok H werd opgenomen, schaamde me kapot, hahah.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb een vreselijke hekel aan die dingen. Ik kijk liever op internet hoe ik er het best kan komen en maak een spiekbriefje die mijn kinderen dan oplezen.
    Hubbie doet, niets liever dan met dan ding rijden waardoor we soms dus echt verkeerd rijden omdat er een weg afgesloten is en de tom tom ons dan wel weer naar de afgesloten weg stuurt.
    Ik rijd als er een weg is afgesloten gewoon via de omleidingsborden.....
    Volg 3 of zo, kom je er ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben ook nog ouderwets van kaartlezen. Ook als we in een andere regio op snelweg rijden heb ik vaak een kaart op schoot, gewoon omdat ik het leuk vind.

    In onbekende steden en woonwijken zijn ze wel erg handig, ik haal regelmatig spullen op van MP voor vriend en dat scheelt ook erg veel tijd.

    Ook vind ik de optie hoe laat je ongeveer aankomt erg handig, die gebruik ik ook wel eens op wat bekendere routes.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tja als je 50k per jaar rijd kun je niet meer zonder.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind het ideaal. Ik rij niet veel per jaar maar dan roch vaak naar onbekende bestemming, ik zou niet meer zonder willen. Dat gepruts met een briefje heeft al een keer gezorgd dat ik een ongeluk kreeg dus daarna heb ik meteen een navigatie gekocht.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mijn oudste dochter zweert ook bij de TomTom. En hij lijkt mij ook wel handig. Ik heb hem alleen nog nooit geprobeerd.

    Succes met de autorit!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen