dinsdag 11 augustus 2015

Opgroeien naar puber

Als kind kreeg ik, vergeleken met mijn broers en zusje, laat de puberteit, ongeveer met 14 jaar. Ik was de tweede thuis, en mijn ouders, vooral mijn moeder, was totaal niet voorbereid op pubers in huis. Waar pubers meer zelfstandigheid willen, wou mijn moeder steeds meer controle houden, de lijntjes werden steeds strakker. Voor de jongens golden hele andere regels dan voor de meiden, jongens waren veel belangrijker dan meisjes.

Ik ben heel moeilijk geweest als puber. Ik was stikjaloers op mijn broers, ik voelde me waardeloos, en ik miste liefde. Gewoon als ik me een keer somber voelde, dat iemand een arm om me heen sloeg.

Dochter is nu 9, maar al een paar maanden merk ik dat zij aan de rand van haar puberteit staat. Ze is zich aan het ontwikkelen, ze probeert zich los te maken. Ik probeer haar daarin zoveel mogelijk ruimte te geven, maar ze is nog jong.

Ik blijf met dochter praten. En haar knuffelen. En vaak als ze even somber is komt ze zelf een knuffel halen. Mijn 'plek' in de opvoeding is altijd naast dochter geweest. Als het nodig was kon ik een stap achteruit of vooruit doen. Die plek naast dochter heb ik nog steeds, als ze te snel vooruit gaat roep ik haar terug. Door te blijven praten accepteerd ze dat ook nog.

We staan aan het begin van haar puberteit. Ik ben heel benieuwd hoe zij wordt als ze er vol in zit. Ze blijft hoe dan ook mijn lieve kind.

2 opmerkingen:

  1. Ik zie op school ook steeds vaker jonge meisjes in de pubertijd raken. In groep 5 ongesteld worden is geen pretje. Leg er niet té veel de nadruk op maar accepteer dat ze ouder wordt en meer haar eigen gangetje gaat. Ze hoeven in de pubertijd echt niet vervelend te worden! Ik spreek uit ervaring, zoon van 17 en dochter van 15 die rustig samen in de badkamer zijn als er 1 onder de douche staat en elkaar 's avonds een kus geven als ze naar bed gaan. Ik vertrouw er op, lees al een poosje mee en heb ook als eens eerder gereageerd, dat jij er op een positieve manier mee om gaat. Succes met je aanstaande puber!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi hoe je je eigen ervaringen nu weer verwerkt in het moederschap en ze benut om je dochter een mooie opvoeding te geven!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen