donderdag 13 augustus 2015

Snoepjes pikken

Gistermiddag kwam mijn zusje gezellig langs, samen met haar kinderen. Ze was op weg naar de supermarkt, en mijn neefje wou even een knuffel geven. Terwijl ik met haar stond te kletsen, ging mijn neefje (4 jaar) op stroperstocht, hij had zin in snoepjes. Ik heb mijn neefje gezegd dat hij niet aan de snoepjes mocht komen, die waren voor vandaag (dochter viert haar verjaardag voor de familie). Even later had hij ongemerkt toch de snoepjes te pakken, en op het moment dat ik hem zag stopte hij zijn mond vol.

Mijn zusje zuchtte dat het een wanhoop was, overal waar hij komt gaat hij op snoepjesjacht, hij had zelfs snoepjes uit de winkel meegenomen. En als hij nou thuis niks zou krijgen. Of ik wist wat ze er mee moest.

Eerlijk gezegd weet ik dat niet. Ik kan me niet herinneren dat dochter zo extreem op zoek was naar iets zoets. Iets ongevraagd pakken heeft ze bijna niet gedaan.

Later was ik er over aan het denken. Hoe moet je zoiets oplossen? Ik denk dat het ook (gedeeltelijk) met de opvoeding te maken heeft.
Waar ik hou van een positieve benadering en het gesprek aan gaan, vliegt mijn zusje er meteen woest in. Door te praten ben ik van mening dat je een kind goed kan uitleggen waarom iets niet mag. Als ik boos ben, lukt het me minder goed om te praten en het begrijpbaar te maken voor het kind.

Ergens ben ik blij dat ik zulke problemen met dochter niet heb gehad!

4 opmerkingen:

  1. Ik moet mijn jongste ook altijd goed in de gaten houden. De snoep pot blijf thij af, maar daar kan hij ook niet bij, wel zit hij altijd in de koelkast dat is helaas een kleine op zijn hoogte, meer dan eens mis ik tomaten, een stuk komkommer of vind ik paprika's met happen er uit. Nu heb ik afgesproken dat hij best iets mag eten als hij er trek in heeft maar wel even aan mij vraagt dan kan ik samen met hem iets kiezen, het is namelijk erg vervelend als je komkommer salade wilt maken en de komkommers zijn op. Overigens vind ik het totaal geen probleem dat hij zo'n groente en fruit monster is, ik zou willen dat oudste eens wat groente at, maar dat is een heel ander verhaal hahaha.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo te lezen is neefje snoep-suiker-koolhydraten verslaafd. Als je zoet/suiker eet gaat je bloedsuiker omhoog en daalt na 1-2 uur weer heel snel, dan geeft je lichaam aan dat er weer zoet in moet om de hogere bloedsuikerspiegel te herstellen, zo wordt het een viscieuze cirkel. En waarschijnlijk zit neefje daarin.

    Als hij weer zeurt om zoet, proberen afteleiden en/of iets anders te eten geven zonder suiker en/of koolhydraten dus geen boterham met iets zoets, maar stuk komkommer oid. Google er maar eens op en er gaat een wereld voor je open.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ... en iets van eiwit kan ook goed helpen, plakje ham of kaas of gekookt eitje.

      Verwijderen
  3. Ja daar dacht ik ook aan, zoet geeft trek naar zoet. Je zusje moet hem gewoon andere gezonde dingen aanbieden, genoeg zodat hij geen honger meer heeft. Veel brood kan ook zorgen voor snelle trek dus meer eiwitrijke snacks of met vezels zoals fruit en groenten. Het ventje heeft waarschijnlijk gewoon honger.

    BeantwoordenVerwijderen