vrijdag 14 augustus 2015

Verjaardag voor de familie

Gister heeft dochter haar verjaardag voor de familie gevierd. Niet dat het van haar hoefde, ze had al een leuke verjaardag gehad.
Ik had iedereen die wou komen het bericht gegeven dat ze tussen 11 en 13 uur welkom waren.
Mijn zusje was verbaasd, hoe kreeg ik de familie zover dat ze om een bepaalde tijd langskwamen? Bij haar lukte dat niet.

Omdat mijn zusje een kies moest laten trekken, had ik aangeboden dat ze haar kinderen wat eerder bracht, dan kon ik wel oppassen. De kinderen hebben het alle drie leuk gehad samen.

Ik had meer werk aan het in toom houden van mijn ouders. Mijn moeder mag mijn nichtje niet, sinds haar geboorte schijnt het kind alles al fout te doen in mijn moeders ogen. Ook gister. Ik had mijn nichtje een flesje limonade gegeven, maar ze snapte nog niet zo goed hoe ze het drinken eruit moest krijgen. Zie je hoe dom ze is? Ze wordt klein gehouden.
Mam, ze is amper twee jaar. Dochter had daar ook veel moeite mee. Ik heb mijn moeder gezegd op te houden. Ook nichtje is haar kleinkind, en we waren de verjaardag van dochter aan het vieren.

Oma was gister sowieso niet blij. Haar cadeau's waren niet zo enthousiast ontvangen als ze had gehoopt denk ik. Een voetbal (oh, daar heb ik er pas vier van oma), te kleine zwembandjes, en een portemonnee (oma, ik heb dezelfde van mama voor sinterklaas gekregen). Ik snap heel goed dat die reacties een teleurstelling waren voor mijn moeder. Dochter is normaal heel blij en tevreden met alles wat ze krijgt. Misschien gaat mijn moeder ooit overleggen of vragen waar dochter blij mee is.

Ik ben blij dat het nu voorbij is voor dit jaar.

5 opmerkingen:

  1. Wat sneu voor je dochter dat er zo gedaan word op haar verjaardag. Het is toch een feestje. En ik snap best dat je moeder een beetje teleurgesteld is maar je moeder kan beter vragen wat ze wil hebben. Doen mijn ouders bij ons ook, voorkomt aan beide kanten teleurstellingen. Want voor je dochter is het ook niet leuk.
    Maar wat doet ze zielig tegen haar kleinkind, wat kan zo'n peutertje nou ooit misdaan hebben.
    Gelukkig heb je het weer gehad voor een jaar en misschien kun je ooit het gesprek weer eens ingaan.

    groetjes
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jammer dat de cadeautjes tegenvielen. Maar wel heel lief van je dat je de kinderen van je zus even opving zodat zij rustig naar de tandarts kon!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn moeder was een 'oude 'oma. Ze vroeg altijd wat de kleinkinderen wilden hebben.Voor oma's is niet altijd te volgen waar een kleinkind helemaal warm voor loopt of wat nu helemaal 'in' is. In de familie was bekend welk bedrag ze er aan wilde besteden en wij als kinderen keken al tijden van te voren wat we voor haar kleinkinderen zouden kopen. Zagen we vooraf al iets dan lieten we het oma weten en kochten dit. De kinderen waren altijd blij met oma haar leuke kado's. Oma blij dat haar kado's in de smaak vielen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat vervelend voor beide kanten. Voor je moeder dat haar cadeautjes niet leuk gevonden werden en voor je dochter dat ze het al had. Misschien kan je volgend jaar op een notitieblokje schrijven wat je dochter wilt hebben, op elk blaadje 1 cadeau en dan mensen uit dat blokje laten kiezen en het papiertje meenemen. Zo ging dat bij ons thuis vroeger, wat teleurstellingen voorkwam.

    Je nichtje heeft waarschijnlijk niets verkeerd gedaan, een kind van 2 kan dat nog niet. Misschien zijn het de ouders die in verband met je nichtje in de ogen van je moeder iets fout gedaan hebben. Misschien had je moeder bij de bevalling willen zijn of heeft je nichtje verkeerde namen gekregen en had je moeder gehoopt dat ze vernoemd zou worden. Wat het ook is, het is niet leuk dat je moeder zo doet tegen je nichtje. Nu snapt ze het nog niet, maar als ze wat groter is kan dit bij haar verdriet gaan doen als ze zich afvraagt waarom oma haar niet lief vindt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn zusje vermoed dat het probleem de vader van mijn nichtje is. Ze zijn niet meer bij elkaar, maar hij neemt zijn vaderrol wel serieus, en is daarbij ook een vaderfiguur voor mijn neefje. Mijn moeder was (samen met de vader) bij de bevalling. Mijn nichtje is naar mij vernoemd, en daarbij indirect naar mijn moeder.
      Sneu vind ik het wel.

      Verwijderen