zaterdag 29 augustus 2015

Waarom?

Bij dochter en het buurmeisje merkte ik de laatste tijd dat ze steeds vaker in de verdediging schieten. Bijvoorbeeld in de rij, een vrouw zegt dat ze uit moeten kijken. Ze hebben geen idee waarom, en het buurmeisje zegt meteen dat de vrouw in kwestie zelf uit moet kijken. Toen dochter thuis het verhaal vertelde, kon ik het er niet mee eens zijn. Toen ik vroeg waarom die vrouw dat zei, konden de twee meiden me geen antwoord geven, ze wisten het niet.

Ik heb het er later nog over gehad met dochter. In plaats van meteen in de verdediging te schieten, probeer er eens achter te komen waarom iemand iets zegt. Daar kun je mee oefenen.

Dochter is daarmee aan de gang gegaan. Op de tweede schooldag vertelde ze trots dat een jongen had gezegd dat ze haar stoel met die van hem moest ruilen. In plaats van meteen nee te zeggen (de juf had immers gezegd dat dochter op die stoel mocht zitten), had ze gevraagd waarom hij dat wou. Omdat ik in groep 8 zit, was het antwoord. En ik zit in groep 6, dus ik blijf zitten, had dochter gezegd.
Probeer daar maar eens iets tegen in te brengen.

Dochter heeft ook tegen het buurmeisje gezegd dat ze eerst moet vragen waarom iemand iets zegt, zonder als eerste reactie brutaal te zijn (zo kwam het op mij over). Buurmeisje ziet er het nut niet zo van in.
Hoe dochter mijn advies oppakt vind ik goed. Daar kan ik zelf ook nog wat van leren.

5 opmerkingen:

  1. Fijn dat je dochter je advies zo goed oppakte.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat goed van je dochter om zo te reageren en ook die jongen uit groep 8 weet meteen dat er niet te sollen valt ;-)
    jammer dat dat buurmeisje er zo overdenkt, vaak hebben zulke kinderen ook een grote invloed op andere omdat ze in hun ogen "stoer zijn" hopelijk is jou dochter verstandig en laat ze zich niet te veel inpakken door dat meisje.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat is niet in de verdediging schieten, dat is een grote mond hebben, brutaal zijn.Waarschijnlijk zijn kinderen zoals je buurmeisje dat van huis uit gewend. Gelukkig is jouw dochter niet zo brutaal, Nieuw Begin ! Heel goed, de vraag naar "waarom", in plaats van luidruchtig in de verdediging te schieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Waar heb je die wijsheid allemaal vandaan, van huis uit meegekregen of is dat je karakter? Je ben echt goed bezig, zo voed je fijne, empathische kinderen op tot fijne mensen op.
    Wat anoniem hierboven zegt dacht ik ook meteen, buurmeisje weet niet beter, jouw dochter wel, maar gaat mee in en onderzoekt alles wat anders is. Zo krijgt ze levenservaring.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik wil niet dat dochter brutaal of onbeschoft wordt tegen mensen. Toen ik de eerste keer een soortgelijk verhaal hoorde van dochter was ik aan het bedenken wat voor aanpak zou werken. Verbieden kan, maar wie zegt dat ze ermee ophouden, dochter zou het me niet meer vertellen.
      Mijn ervaring is dat als je weet waarom mensen iets zeggen of op een bepaalde manier reageren, je zelf ook anders reageert. Ik hoop dat dochter hier ook van leert.

      Verwijderen