dinsdag 11 augustus 2015

Waterstanden

Vandaag kreeg ik van vitens een meter kaart. Daar zat ik op te wachten, ik wou heel graag mijn meterstanden doorgeven.

Toen het hier in huis een puinzooi was, en op een gegeven moment de bemoeizorg in beeld kwam, was de kelderkast (waar ook de meters in hangen) een goede plek om zakken met spullen te dumpen. Deur dicht, kast op slot, en niemand die het zag. Ik zelf ook niet, en nadat de spullen in de kelder lagen, had ik ook geen reden om het op te ruimen.

Zo bleef de kelderkast jaren dicht. De meterstanden kaarten negeerde ik, want om bij de meters te kunnen moest ik eerst wat uit de kelder halen. De standen werden jaren geschat.

Toen mijn begeleidster in huis kwam, werd het huis hoek voor hoek uit geruimd. Ik kreeg vertrouwen in haar, en ze mocht delen van het huis zien waar tot dan toe geen hulpverlener mocht komen van mij. Zo ook de kelderkast.

Ik had haar vertelt dat het erg was, ik had geen idee wat er lag, maar dat het veel was, was een ding wat zeker was. Toen ze de deur van de kelder open  had, zag ze dat ik niet had overdreven. Vol goede moed haalde zij de spullen uit de kelderkast, ik zocht ze dan uit met wat er weg kon, en moest blijven. Met spullen weggooien heb ik niet zoveel moeite als ik eenmaal bezig was, ik had het jaren niet nodig gehad, dus nu ook niet, zo redeneerde ik. Uiteindelijk zijn er 8 of 9 grofvuilzakken gevuld.

Ik had een lege kelderkast, ik kon weer bij mijn meters. Ik heb mijn broertje gevraagd planken in de kelder te maken. Zo had ik in één keer plek voor een voorraad.

Vorig jaar heb ik de meterkaart gemist, ze hebben toen de standen geschat. Jammer, maar zo kon ik wel kijken hoeveel ik achter liep. Tot mijn grote verrassing heb ik jaren minder water gebruikt dan geschat, ik liep 300 kuub voor.
Dit jaar heb ik meteen de standen doorgegeven. Ik loop nog steeds 250 kuub voor. Ik kreeg de melding dat ik minder water had gebruikt dan verwacht, wat daar de reden voor was. Ik heb ingevuld dat de standen minimaal 5 jaar zijn geschat.

Ik ben blij dat ik niet veel hoef bij te betalen, voor mijn energie moest ik vorig jaar 950 euro bij betalen.

6 opmerkingen:

  1. Als er steeds te hoog is geschat zou je zelfs geld terug moeten krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 300 m3 daar doen wij met 6 personen 6 jaar mee :) ook energienota 950 bij betalen ? redden wij het anderhalfjaar van :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Waarschijnlijk is jouw huis wat beter geïsoleerd. Het gas is echt een grote kostenpost. In de winter staat de verwarming overdag niet hoger dan 16 graden, 's avonds op 17 graden. Aan de temperatuur in huis kan het niet liggen.

      Verwijderen
    2. Dat maakt voor het waterverbruik niet uit :) Hier staat in de winter echt wel op 18,5 graden en s,nachts uit want dat is erg zonde stoken terwijl je in je warme bedje ligt.

      Verwijderen
    3. Ze zegt dus ook niet dat ze 300m3 heeft verbruikt maar dat het waterbedrijf in de afgelopen jaren 300 m3 hoger verbruik heeft ingeschat dan werkelijk verbruikt is.

      Verwijderen
    4. Ze zegt dus ook niet dat ze 300m3 heeft verbruikt maar dat het waterbedrijf in de afgelopen jaren 300 m3 hoger verbruik heeft ingeschat dan werkelijk verbruikt is.

      Verwijderen