maandag 7 september 2015

-15

Nu ik weet dat ik elke dag bij dochter in de klas mag kijken, maak ik er ook gebruik van. Vrijdag en vandaag heb ik gekeken hoe ze haar rekenwerk maakte. Mijn idee dat ze haar best niet doet op haar rekenwerk klopt niet.

Vandaag bestaat haar rekenwerk uit -10 en -15 sommen. Ze raakt er gefrustreerd door. Niet omdat ze het niet wil maken, maar omdat ze het niet kan maken. Ze snapt het niet. 
Vorig schooljaar deed ze het heel erg goed, dat had denk ik heel veel met de manier van leren van de juffen te maken. Deze juf is echt een bovenbouw-juf, leren zelfstandig te werken is een groot goed. Dochter heeft vooral met rekenen heel veel hulp nodig. Haar opgebouwde zelfvertrouwen is weer bijna tot het nulpunt gezakt.

Ik ga de motivatiedoosjes weer invoeren. Thuis heeft ze die druk van school niet, ze mag fouten maken. 
De vorige juffen van dochter hebben in groep 4 na het onderzoek uitgelegd dat dochter net een bodemloze put is. Gooi er zomaar wat kennis in, en het verdwijnt in het niets. 
Door thuis elke dag wat sommen te gaan maken, hoop ik dat ze er iets meer vertrouwen in krijgt. 

Bij de motivatiedoosjes hoort ook een cadeautjesdoos. Ik heb nu al een zakje chocolade muntjes en twee blikjes drinken die ze lekker vind. Straks ga ik nog wat halen bij de ac.tion. Stickers, klei en stiften zijn ook altijd leuk.

3 opmerkingen:

  1. En vraag even een gesprek met de juf aan, Dochter is nieuw voor haar, dus als je haar nu wat extra info over de beste aanpak voor jouw dochter geeft kan dat je dochter ook helpen in de klas, en kun jij horen hoe je je dochter thuis het beste kan helpen.
    Voor mijn dochter, bv is het vooral fijn dat ik haar de eerste weken door somen heen leidt. Zij leest hard op voor en moet haar strategie aan mij uitleggen, en dan bespreken we dat. Wat voor som is het, hoe doe je dat, schrijf je tussen stappen op, dat soort werk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik herken dat van onze zoon die heel veel moeite heeft met spellen. Hij kreeg bijles en leerde alle spellingsregels. We oefenden samen en hij kon zo de goede spellingsregel opzeggen. Daar spelde hij het woord mondeling helemaal goed en schreef het vervolgens fout op. En niet een keer.. om wanhopig van te worden. En hij niet in de laatste plaats. Hij heeft inmiddels al jaren een dyslexie verklaring en werkt veel op de computer met spellingscontrole. Het gaat gelukkig goed met hem.
    Nic

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Op een zekere leeftijd hebben ze je op zo'n andere manier nodig dan als baby-peuter dan is het vooral verzorgen en vertroetelen.

    Nu kan je weer op een heel leuke manier bijsturen.
    ;

    BeantwoordenVerwijderen