vrijdag 25 september 2015

Armoede

Sinds een paar weken heeft dochter het constant over een jongen in haar klas. In elk verhaal wat ze verteld komt hij voor.

Dochter vertelde gister dat het jong alleen regenlaarzen heeft. Zijn ouders hebben geen geld voor nieuwe schoenen. Ook heeft hij geen schoolbeker, hij schijnt een groot leeg pak mee te nemen en die op school te vullen met water.
Dochter sloot haar verhaal af met een diepe zucht: "ik denk dat zijn ouders arm zijn. Zijn wij arm mam?"
Wat moet je daarop antwoorden? 
Mijn antwoord was dat wij niet arm zijn. Maar we moeten wel zuinig zijn. 

Het heeft ook veel met keuzes te maken. In mijn keuzes speelt dochter een hele grote rol. Zoals met de nieuwe fietsen. Door zelf een wat goedkopere fiets te nemen, kon dochter ook een goede nieuwe fiets krijgen.

Het geluk dat ik heb is dat dochter snel tevreden is. Ze snapt dat grote aankopen, zoals nieuwe schoenen, niet altijd meteen kunnen. Ook zij is weleens drie weken op laarzen naar school gegaan omdat ze haar schoenen de vernieling in had geholpen, en ik op dat moment geen geld had voor vervanging. Daar heeft ze van geleerd, ze is zuiniger op haar schoenen geworden. Toen ik dochter daarop wees, herinnerde ze zich het weer. 

5 opmerkingen:

  1. Bij dochter in de klas speelt een soortgelijk verhaal. Een jongen die zomer en winter met een dun jasje loopt. Kapotte schoenen of maten te groot. Hij heeft regelmatig geen brood mee naar school en drinken heeft hij nooit mee. Hij drinkt dan wat water op school. Zijn ouders spreken de taal niet, blijven ook ver van school. Wat wel mooi is te zien hoe sociaal (sommige?) kinderen zijn. Hij krijgt van dochter regelmatig een deel van haar tussendoortjes (eerlijk is eerlijk ik geef ruim mee). Ook heeft de juf een beker voor hem meegenomen zodat hij daar water in kan doen. Ook neemt zij extra brood voor hem mee. Van het broertje van vriendinnetje van dochter kreeg hij gympen die hij niet veel gedragen had en een dik vest enz enz.
    Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  2. voor school is dit wel een punt van aandacht. het hoeft geen armoede te zijn. verwaarlozing (of wel kindermishandeling)zou ook de oorzaak kunnen zijn. Ik ben.jaren geleden ook getuige geweest van een dergeljk geval. Is triest afgelopen , kindje werd uit huis geplaatst.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als mijn kinderen zoiets vragen zeg ik altijd dat we niet zo heel veel geld hebben maar wel heel rijk zijn als het gaat om geluk, gezondheid en liefde. Het klinkt misschien een beetje zoetig maar dat vind ik echt.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De ouders van dat jongetje zorgen niet goed voor hem, lijkt me duidelijk. Ik hoop dat er iemand is (onderwijzer, buren of zo) die die situatie in de gaten houden. En natuurlijk ben jij niet arm. Dat je keuzes moet maken is niet meer dan normaal. En in Nederland zijn nog altijd goede sociale voorzieningen voor diegenen die het nodig hebben, in veel andere landen is dat niet zo. Geen dak boven je hoofd hebben, je kinderen niet te eten kunnen geven, dat is arm.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Net de keuzes die je maakt bv allen goede 2e fiets en veel 2e kleding/schoenen kun je veel meer aanschaffen :)

    BeantwoordenVerwijderen