vrijdag 4 september 2015

Een bril?

Als middelbare scholier merkte ik dat ik de cijfers op het bord bij wiskunde niet goed kon zien. Al snel viel bij mij het kwartje, waarschijnlijk moet ik een bril. Verschrikkelijk leek me dat. Daarom vertelde ik niks aan mijn ouders. Helaas voor mij hadden meer leraren door dat mijn ogen niet goed functioneerden, en met de ouderavond kregen mijn ouders het ook door.

Samen met mijn moeder ging ik naar de opticien. Een bril was inderdaad nodig. Ik had een pesthekel aan dat ding. Ik weet niet meer wanneer, maar ik droeg hem op een gegeven moment niet meer. 
Pas toen ik met rijlessen begon, ben ik weer naar de opticien geweest. Met auto rijden moet ik een bril dragen, maar verder draag ik hem niet.

Hoe anders is het met dochter. In groep 3 twijfelde haar juf aan haar ogen. Dochter kon niet goed (lees: vrijwel niet) meekomen op school, en ze raakte ook erg vermoeid. Dat moest een reden hebben. Bij de huisarts heb ik een verwijsbrief voor de oogarts gekregen, en haar ogen zijn goed opgemeten. Dochter was erg enthousiast, ze wou heel graag een bril. De teleurstelling bij haar was ook verschrikkelijk groot toen haar ogen goed bleken te zijn. 

Vorig jaar was er een brillenzaak aan het flyeren in het centrum, ook bij kinderen mochten ze nu de ogen opmeten. Dat liet dochter zich geen twee keer zeggen, een nieuwe kans op een bril! Maar helaas, ook deze keer waren haar ogen goed.

Nog steeds wil ze ontzettend graag een bril. Ooit zal ze er misschien wel één krijgen. Hopelijk is ze er dan ook zo enthousiast over.

5 opmerkingen:

  1. is het dan geen optie om een montuur te kopen voor dochter met gewoon glas er in? Zonder sterkte?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. mijn moeder had vroeger een vriendinnetje dat net zo lang tegen haar ouders gezeurd heeft tot ze een bril voor haar lieten maken met gewoon glas erin , ze dachten zo van het gezeur af te zijn ,maar dochter lief wilde wel elk jaar een ander montuurtje omdat de mode veranderde en de bril moest natuurlijk wel bij haar outfits passen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is ook de reden dat dochter pas een bril krijgt als ze er echt één nodig heeft. Monturen vind ik best prijzig.

      Verwijderen
  3. Een montuur is toch geen modegril? Fijn als je er geen nodig hebt, zeg ik als brildrager, of zie ik dat verkeerd? Gewoon elk jaar even laten opmeten bij fe brillenwinkel, dan heb je een idee wanneer ze eventueel een bril moet. Fijn weekend. Ingrid (SE)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn zoon (7) heeft nu drie jaar een bril en vraagt mij geregeld of hij die de rest van zijn leven op moet. Want als dat zo is wil hij later lenzen. Hij zet hem ook vaak niet op als wij er niks van zeggen. Behalve als hij naar school gaat dan vergeet hij hem meestal niet.
    En een montuur is niet zo duur maar als het niet hoeft dan wil je toch niet zo;n ding op je neus. Het zijn eerder de glazen die prijzig zijn. Bij H.ans A.nders zijn kindermonturen 35 euro,maar dan de glazen. Oeps zo 200 euro verder.

    groetjes
    Janneke.

    BeantwoordenVerwijderen