zondag 6 september 2015

Elf dagen werken

Na mijn vakantie moest ik zes dagen achter elkaar werken. Dat kwam omdat ik had geruild met een collega. Ik zag tegen die zes dagen op, en ik was erg blij dat ik op de zesde dag bijna klaar was, dan zou ik een dag vrij hebben.

Toen ik naar huis wou gaan, hoorde ik dat er de dag daarna een dienst open stond op de meerzorg afdeling. Dat is juist een afdeling waar dat eigenlijk niet kan.
Ik hoorde mezelf zeggen, oh maar ik kan wel drie uur komen. De teamleider nam dat aanbod dankbaar aan, en ik kon me mezelf wel voor mijn hoofd slaan. Want nu moest ik elf dagen achter elkaar werken. Ik heb me voorgenomen de volgende keer dat ik hoor of zie dat er te weinig mensen zijn rustig tot 10 te tellen, voor ik mijn mond open doe.

Van die elf dagen waren er twee voor het eerst in de keuken. Wat een ontzettend leuk team is dat. Het is doorwerken, maar de stress is een heel stuk minder, en de collegialiteit heel hoog, iedereen werkt samen. En ook mijn tweede dag was geen vraag teveel die ik stelde. Hopelijk mag ik vaker inspringen als het nodig is.

Vandaag is mijn elfde dag, en morgen heb ik een (heerlijke) dag vrij. Vrijdag heb ik gezien en gehoord dat er weer mensen te weinig zijn, maar ik heb mijn mond gehouden. Ik vind zelf dat ik mijn vrije dag heb verdiend!

8 opmerkingen:

  1. Niet alleen verdiend, je werkgever dient zich ook aan de werktijdenwet te houden, zelfs als jij spontaan aanbied bij te springen op een dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zou er morgen maar lekker van genieten. Fijn dat je altijd open staat om in te vallen, maar soms moet je ook aan jezelf en je dochter denken. Fijne dag morgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mag dat wel 11 dagen werken? Denk wel aan je zelf hoor! Je moet de kar alleen trekken! Als jij te veel werkt en het njiet meer trekt heeft niemand daar iets aan, jij niet, je werkgever niet en je kind niet.
    Goed dat je tot tien gaat tellen!8-).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mag dat wel 11 dagen werken? Denk wel aan je zelf hoor! Je moet de kar alleen trekken! Als jij te veel werkt en het njiet meer trekt heeft niemand daar iets aan, jij niet, je werkgever niet en je kind niet.
    Goed dat je tot tien gaat tellen!8-).

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jij werkt toch geen 88 uur in 11 dagen? Dat is wel erg veel!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee want dan ga je er van uit dat ik 8 uur per dag werk. Dit was 53 uur.

      Verwijderen
  6. Je hebt in ieder geval ingezien dat je te snel reageerde. Jammer van je vrije dag, maar wel een goede les voor de toekomst. Assertief zijn: opkomen voor jezelf zonder een ander te schaden. Je bent goed bezig!

    Je kunt ook onderhandelen. "Als jullie morgen omhoog zitten, kan ik eventueel wel 3 uur komen, maar dan wil ik wel een andere dag (vul zelf maar in) vrij zijn, waar de bezetting beter is."

    Wist je dat er regels zijn en wetgeving bestaat rondom werktijden en aaneengesloten dagen werken? Je zou de CAO waar je binnen valt (zorg?) er eens op na kunnen lezen. Of de arbeidsvoorwaarden van je werkgever. Als hij deze niet heeft, gelden de regels zoals vermeld in de CAO. En daar mag je je werkgever best op wijzen als argumentatie. Ook bij vrijwillig aanbieden om te komen werken, moet de werkgever regels naleven. In overleg met elkaar is echter veel mogelijk, als ik je teamleidster zo in kan schatten.

    Succes met je leermomenten!

    Super fijn dat het werk en team in de keuken zo goed bevalt! Extra reden om zelf je tijden goed in de gaten te houden nu je op 2 plekken wordt ingezet.

    Groetjes, Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja horeca is in pieken hard werken, maar over het algemeen erg teamwerken leuk!!!!! Vond dat de leukste jaren dat ik dat in veel verschillende functies heb gedaan, van spoelkeuken tot stijlvolle bediening. Hoop dat je meer gelegenheid krijgt om te zien of daar een andere toekomst ligt.

    BeantwoordenVerwijderen