dinsdag 1 september 2015

Verliefd

Dochter is een heel sociaal kind, ze kan makkelijk andere kinderen in haar spel betrekken, en sluit snel vriendschap met vreemde kinderen.

Met het ouder worden, worden ook jongens interessanter. Toen ze vijf was had ze een innige vriendschap met een jongetje uit de buurt. De twee wisten het heel zeker, ze zouden samen gaan trouwen. Tot het jochie ging verhuizen, toen was het over.

In groep 4 tijdens een ouderavond gaf de juf lachend aan dat dochter heel goed op kon schieten met een jongen, ze zag vlinders. Het was mij nog niet opgevallen, maar inderdaad, dochter sprak heel vaak over die jongen.
Eind groep 4 ging de jongen naar een andere school. De andere moeder en ik dachten dat het met de liefde ook wel over zou gaan, ze waren niet meer elke dag samen.

Maar nog steeds raakt dochter niet uitgepraat over haar grote liefde. Ze blijft trouw aan hem, ondanks dat ze ook de interesse van andere jongens had.
De andere moeder vertelde dat haar zoon ook trouw blijft aan dochter.

En bijna elke avond voor het slapen gaan stelt ze dezelfde vraag: "Mam, zou hij nog steeds verliefd op me zijn?"

Ik vind het heel schattig tussen die twee.

12 opmerkingen:

  1. Wat zijn kinderen daar vroeg mee bezig zeg? Ze moeten spelen en zich nog niet hiermee bezig zijn vind ik.

    Ik wist waarschijnlijk niet eens wat dat woord betekende op die leeftijd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik was op die leeftijd zeker wel verliefd hoor. Alleen had verliefdheid een heel andere betekenis dan dat het nu heeft en dan dat het in de media heeft. Voor mij was het eigenlijk gewoon mijn beste vriendje en dan heette dat verliefd. Maar het had niets te maken met zoenen of andere romantische praktijken. Want dat was ieuuwwww.

      Anne

      Verwijderen
    2. Mijn broertje was als kleuter heel verliefd op Jantina. Geen zoenen hoor, maar wel elkaar om de nek hangen. Jantina was ook net zo verliefd. Ze speelden vaak samen en hadden dan veel plezier. Helaas verhuisden we naar een andere stad toen mijn broertje net 6 was. Toen hij het meisje later nog een keertje ontmoette, was het helemaal over.

      Verwijderen
  2. Het is best grappig, zo jong al "verliefd" zijn. Maar voor zulke jonge kinderen zijn andere zaken toch belangrijker. Wat films en tv toch enorme invloed hebben, jammer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Echte verliefdheid zal het denk ik ook niet zijn, als ze elkaar zien spreken ze elkaar amper.

      Verwijderen
  3. Het is van alle tijden, toen ik 4 jaar was had ik 'verkering' met een jongetje in mijn kleuterklas. We speelden veel samen en liepen ook wel hand in hand. Televisie en films keek ik niet :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Toch prachtig die vriendschap, ... en hoe je het ook noemt blijft mooi. beter dan het bekritiseren wat veel mensen zo goed kunnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ben het eens met de laatste anoniem, laat dat meiske toch lekker, het kan geen kwaad en ze wordt er blij van. Het heeft inderdaad niks met films en tv te maken, verliefdheid is van alle tijden en van alle leeftijden. :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dochter kijkt amper tv, het interesseert haar niet. Ik vind het schattig dat die twee zich zo aan elkaar vast blijven houden, ondanks dat ze elkaar bijna niet zien.

      Verwijderen
  6. Blijkbaar voelen ze zich prettig bij elkaar en hebben misschien aan weinig woorden genoeg om elkaar te begrijpen. Dat heeft niets met verliefdheid te maken zoals wij dat zien. Kinderverliefdheid is van alle tijden.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het wordt nu kinderverliefdheid genoemd, toen ik kind was , was je 'op' een jongen in je klas en wisselde je briefjes uit in de klas. Een klasgenoot die op mij was had een tekening van mij gemaakt en gaf me die. Romantisch, we waren 10jaar oud. Dit herinner ik me ineens.

    BeantwoordenVerwijderen