donderdag 10 september 2015

Weerstand tegen het kamp

Toen ik in groep 6 zat, ging de klas op kamp. De hele klas, behalve ik. Mijn moeder was vastbesloten: mijn kind gaat niet op kamp. De meester legde zich er niet zomaar bij neer, maar mijn ouders lieten zich niet ompraten.
In groep 7 zat ik op een andere school, en ook hier deden mijn ouders weer moeilijk. Deze school legde zich er niet zomaar bij neer. Uiteindelijk mocht ik mee, maar om 9 uur 's avonds moest ik thuis zijn. Dat betekende dat iemand van de school me bracht en haalde.
In groep 8 vond de school het welletjes, het gezeur moest afgelopen zijn. Zonder goede onderbouwde reden moest ik gewoon mee, en ook blijven slapen. Zelfs het feit dat mijn ouders niet betaalden haalde niks uit, ik ging mee op kamp. Ik vond het fantastisch.

Over anderhalve week gaat dochter op kamp. Ook nu hebben mijn ouders (lees moeder) er problemen mee. Alles grijpen ze aan om dochter te overtuigen dat het niet leuk is.

Omdat het een prehistorisch kamp is, moeten de kinderen zelf hun brood maken, zelf soep maken, leren ze hout hakken en mogen ze schapen hoeden. Maar tandenborstels zijn verboden (behalve voor de beugel kinderen). Ze krijgen geen suiker, en het is maar één dag.

Gister moest ik wat naar mijn broer brengen. Meteen begon hij over het kamp. Wat haalde ik me wel niet in mijn hoofd. Wat heeft het voor zin om dochter op kamp te laten gaan. Krijgen ze de ziektes van 2000 jaar geleden er ook bij? En de hygiëne klopt ook van geen kant.
Aan het einde stond hij briezend tegenover me.

Ik vind het als moeder moeilijk om mijn dochter los te laten. Toch gaat ze wel. Ik wil haar die ervaring niet onthouden, kamp kan mooie herinneringen geven. Ik lees alle brieven over het kamp goed door, en ik ben naar de informatie avond geweest. Ik heb er een goed gevoel over.

Dochter heeft in de loop van de jaren geleerd niet alles klakkeloos van oma aan te nemen, maar het er ook met mij over te hebben. Zelf kijkt ze erg uit naar haar avontuur. En ik gun het haar!

14 opmerkingen:

  1. Kamp is inderdaad fantastisch voor kinderen, en ik begrijp net als jij niet, wat daar nu verkeerd zou zijn. En die hygiëne? Voor 1 dag? Moet je eens zien wat voor vieze dingen kinderen soms doen en er dan niks maar dan ook werkelijk niks aan overhouden.Snoepjes van de vloer eten, een gevallen ijsje weer oppakken en gewoon verder eten etc. etc. En ik ben bang dat je als kind toch wel een beetje buiten de boot gaat vallen als je niet mee mag naar zulke uitjes ook al probeert de juf of meester dat natuurlijk wel tegen te gaan (zegt deze kleuterjuf) en nu hebben ze al voorpret en straks lekker gezellig de napret als "weet je nog?? "etc. Gewoon heerlijk mee laten gaan, je dochter za genieten!
    Femke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekker mee laten gaan hoor! Hier heb ik al eens een kind na vijf dagen teruggekregen, ongedoucht en in dezelfde kleren ( inclusief onderbroek) waarin hij vertrokken was. Tanden had had hij dacht ie twee keer gepoetst. Enneh.... Hij leeft nog steeds en heeft een toptijd gehad.

    Marjolein

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, hier hetzelfde, bij allebei onze jongens. Maar wat hebben ze een plezier gehad! Bovendien heeft onze oudste zoon na het kamp in groep 8 nooit meer last van heimwee gehad!
      Ik hoop voor je dat je dochter een fantastische tijd heeft!
      Groet, MB.

      Verwijderen
  3. Wat 'n nare familie! Volgens mij zou dochter beter af zijn zonder zulke grootouders en oom!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. dat is toch het leukste wat er is iets heel anders dan het geregelde leventje.

    Wat een avontuur voor een kind.

    Er zal er best een zijn die zo verwend is en ongewoon met kinder dingen dat die het niet leuk zal vinden, dat ligt dan waarschijnlijk aan de ouders die TE zijn en niet het kind.

    Jouw dochter zal zeker een toptijd hebben met zo'n moeder.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Toen ik de titel van je blog las, dacht ik eerst dat je dochter zelf weerstand zou hebben tegen het schoolkamp, maar gelukkig heeft ze er veel zin in. Ondanks de negatieve invloeden van je familie.
    Lekker laten gaan, is een goed besluit!

    Jij zult je dochter dan zeker wel missen, of ga je die dagen juist werken..? ;-)

    Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een kamp is zo leuk voor kinderen. Ze groeien er enorm van. En hygiene.. Ach.
    Hie na een voetbalkampioen van drie dagen nog keurig alle onderbroeken schoon in de tas. 'Geen tijd gehad om te douchen, mam!'
    Mooi toch, hebben ze zich zeker niet verveeld. :)
    Geniet ervan dochter!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heb je al eens aan je moeder gevraagd wat precies het probleem is van op kamp gaan? Heeft zij wellicht wel eens wat vervelends meegemaakt met zoiets in het verleden of waten het de kosten? Er moet toch een reden zijn dat ze haar hakken zo in het zand zet? Ook bizar dat ze je dochter probeert te overtuigen door te zeggen dat het niets is toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een geluk dat oma niet op kamp hoeft ;)
    Echt niet leuk hoe je moeder en broer je dochter proberen te manipuleren. Gelukkig gaat je dochter gewoon mee en ze zal het geweldig hebben.
    Voor haar alvast veel plezier toegewenst.

    groetjes Jen

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Gelukkig is het niet jouw familie die hierover beslist, maar jijzelf samen met je dochter. Waar bemoeien ze zich mee. Op kamp gaan is geweldig leuk voor je dochter. Zeker met zo'n thema. Alvast alle plezier gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Gewoon lekker mee laten gaan! Als juf heb ik ook de ervaring dat sommige kinderen zich weinig verschonen. Anderen hebben de 1e dag alle kleren uit de tas al aangehad. Heb zelfs wel eens een kind gehad dat na 3 dagen de nieuwe tandenborstel in verpakking weer mee naar huis nam. (Soms heb je als leerkracht ook niet alles in de gaten). De ervaring is goed voor je dochter en het is vooral belangrijk voor de groepsvorming. Ze leren elkaar op een andere manier kennen dan op school. Wens haar maar veel plezier!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat leuk voor je dochter, op kamp ! Hier vinden en vonden de kinderen het maar al te leuk ! En natuurlijk mis je je kind wel, maar tegelijk is het geweldig als je je kind ziet genieten van de voorpret en als je na het kamp de geweldige verhalen hoort. Houden van is ook loslaten. En loslaten is ook weer houden van.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Leuk, schoolkamp. Veel plezier voor haar !!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik vind het bijzonder dat je ondanks alles nog steeds contact hebt met je moeder.

    BeantwoordenVerwijderen