dinsdag 13 oktober 2015

Blijven staan

Sinds gisteren is de renovatie echt begonnen. Het alles over me heen laten komen is misschien niet de juiste strategie voor mij, het overspoeld me nu al.

Zondag op maandag heb ik amper geslapen. De onrust over de keuken werd flink versterkt door de in mijn hoofd gevormde andere problemen over de renovatie, zoals de steiger voor het wc raampje. Voor het eerst sinds lange tijd had ik weer herbelevingen. Om 4 uur hield ik het voor gezien, herbelevingen kosten meer energie dan ik van een paar uur slaap kan terugkrijgen.

Na mijn werk ben ik heel even thuis geweest, maar heel rustig zat dat niet. Op het moment dat mijn ptss wat meer aanwezig is, ben ik te waakzaam. Alles moet in de gaten gehouden worden, elk geluid geanalyseerd. Dat is niet haalbaar met zoveel bouw mensen. Ik heb dochter om drie uur opgehaald, en we zijn samen bij de he.ma een muffin gaan eten en daarna boodschappen gaan doen. Toen we thuis kwamen, waren de bouw mensen weer weg.

Voor mezelf moet ik toch gaan bedenken hoe ik hier mee om moet gaan. Want tot eind december duurt de renovatie sowieso. En in plaats van overspoeld te worden wil ik blijven staan!

6 opmerkingen:

  1. Herkenbaar, helaas! Maak een gordijntje voor het w.c.-raampje en zet later op de dag het raampje even open (als dat nog kan ivm steiger)
    Misschien op vrije (mid)-dagen lekker in de bibliotheek tijdschriften/boek lezen en kopje thee drinken, lange wandelingen maken (is goed voor je psyche)
    Sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is ook helemaal niet fijn, die onrust in je huis en leven door een renovatie. Ik snap helemaal dat je het moeilijk vindt! Goed idee om even te ontsnappen naar de Hema. Misschien kan je dit soort momenten vaker inplannen?

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een handdoek kan ook prima tijdelijk voor het raampje.

    Accepteren is lastig van deze situatie als het zoveel met je doet. Heb je een mogelijk hier met een ondersteuner te praten? Kan je net dat zetje geven dat het makkelijker voor je maakt.

    En denk aan het resultaat als het klaar is.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jaren geleden werd de flat waar ik toen woonde ook gerenoveerd. Wat een toestand ! Een paar tipjes : probeer je huishouden waar mogelijk op orde te houden, dan hou je grip op de situatie. Stel je je nieuwe frisse keuken voor en hoeveel plezier je daarvan zult hebben. Heel goed ook dat je er met je dochter op uit gaat 's middags, Ik wens je sterkte. Misschien is het goed om met iemand (begeleider?) te praten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Iets voor het raampje hangen en de bibliotheek is een fantastisch oord om er een paar uur rond te brengen. Ook voor je dochter. Die muffins van de He ma lijken mij ook een goede. Als de renovatie klaar is, dan lust je die vast niet meer.

    Wat ook helpt is de heren een kop koffie of thee aanbieden. Mijn ervaring is dat communicatie helpt. Als je ze hebt aangekeken en mee hebt gesproken, dan overwint dat de ptss.
    Je creëert een soort van afhankelijkheid bij het personeel. Dat werkt meestal goed.

    Sterkte er mee. Ik heb helaas geen ervaring met dit syndroom, dus misschien klets ik uit mijn nek. Dan sorry.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Koffie of thee aanbieden is een goed idee, vind ik. In mijn eigen renovatie-situatie, merkte ik dat het went na een paar dagen. De tijd gaat vlug, en voor je het weet is het voorbij. En dan zit je in een fijn huis. Groetjes, Turfie

    BeantwoordenVerwijderen