zaterdag 24 oktober 2015

Consequent

Consequent zijn, er is een tijd geweest dat ik het heel moeilijk vond om dat te zijn. Toen ik nog begeleiding kreeg, kwam ook dat onderwerp te spraken. Ik wist niet hoe ik consequent naar dochter toe kon zijn, en zij zocht de grenzen op die er niet waren. Mijn begeleidster nam het voorbeeld met de stofzuiger. Die had toen zijn plek op de bovenverdieping, en dochter vond het leuk om er mee te spelen, terwijl ik dat niet wou, stroom is niet om mee te spelen.

De oplossing die ik had bedacht was de stofzuiger naar beneden te verplaatsen. Maar daar leerde dochter niet mee luisteren. De begeleidster stelde voor om consequent te zijn, als ze weer met de stofzuiger zou spelen, kon ik bijvoorbeeld verbieden om die dag nog boven te spelen.
Het werkte verbazend goed, dochter vond het verschrikkelijk dat ik haar te klein vond om boven te spelen voor die dag. De stofzuiger werd met rust gelaten.

Ook naar mijn moeder toe heb ik moeten leren om consequent te zijn. Mijn moeder heeft een vrij aparte gebruiksaanwijzing, en die lijkt ook steeds te veranderen.

Dit weekend zou dochter bij mijn ouders logeren, en ik zou haar na het avondeten brengen. Woensdag belde mijn broertje, hoe laat hij dochter zou komen halen, mijn moeder had gezegd dat dat de bedoeling was. Op zich lief bedoeld, het scheelde mij een busrit. We hebben vervolgens afgesproken tussen zes uur en half zeven.
Gisteren belde mijn moeder om vier uur, dat mijn oudste broer dochter om vijf uur kwam ophalen. Dat had ze even geregeld, zonder mij of mijn jongste broertje in te betrekken.
Ik heb mijn moeder voor de zoveelste keer uitgelegd dat ik er niet van hou dat ze afspraken tussen mijn jongste broertje en mij zonder enig overleg veranderd. Zolang er geen communicatie is, blijft de afspraak zoals hij is.

Ooit hoop ik dat ze het leert. Al betwijfel ik het. Voor mezelf heb ik een grens getrokken. Mijn jongste broertje is het eens met mij, ook hij vind het vervelend dat er achter zijn rug om afspraken worden veranderd. Dit is niet de eerste keer.
Ik ben blij dat ik heb geleerd hoe je consequent kan zijn. En hoe vervelend het ook is, mijn moeder is perfect oefenmateriaal :-) (dat zal ik maar niet tegen haar zeggen).

2 opmerkingen:

  1. Je moeder probeert de regie te houden, ook over jullie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. HaHa die laatste zin!Er komt steeds meer humor in je schrijfsels, ga zo door. Zolang je broer en jij het in aanpak eens zijn en ook duidelijk tegenover elkaar zijn staan jullie samen sterk, hij zal ook wel weten hoe jullie moeder is.

    Stiefdochter en vooral stiefschoonzoon zijn vaak zo inconsequent. Ze verbieden beide jongens iets, die gaan vervolgens gewoon door met wat ze niet mogen en leren zo ook niets.
    Ze staan nog steeds verbaasd dat de regels die hier in huis gelden gewoon door ze worden nagekomen en als ze over de grens gaan meteen worden gecorrigeerd.

    Het is niet altijd makkelijk consequent zijn maar uiteindelijk heeft iedereen er profijt van als het wel gedaan wordt.

    BeantwoordenVerwijderen