donderdag 29 oktober 2015

Kerstinkopen

Op mijn werk mogen we elk jaar een voorkeur aangeven of er met de kerst of met nieuwjaar gewerkt wil worden. Ik kies altijd voor nieuwjaar, de minst gewilde dag. Ik heb meer met de kerst, en het samen vieren met dochter.

De maanden voor de kerst koop ik het eten (en vooral het lekkers) al. Nu is er nog tijd om op de goede aanbiedingen te letten. Door vooraf spullen te kopen, slaat het ook geen gat in de portemonnee.

Gister zag ik bij de supermarkt het speciale ijs voor de feestdagen staan. Vanille-chocolade ijs met karamelsaus. En ook met 50% korting, het kostte nu €1,49. Daar is een bak van in de vriezer gekomen. Het toetje is er al :-)

Als groente kiest dochter denk ik doperwten en wortelen, ik ga voor de stoofperen. In de kelder blijven die best lang goed, en kan ik ze ruim van tevoren halen, als ze nog betaalbaar zijn. Met gebakken aardappelen erbij komt dat best goed. We gunnen de dieren ook een kerst, en eten geen vlees.

Misschien is het nog te vroeg om nu al over na te denken, mijn zusje verklaarde me voor gek. Maar ik hou graag de controle over mijn portemonnee. En dit is voor mij een goede manier.



11 opmerkingen:

  1. Je bent niet gek maar praktisch.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed aangepakt! Waarom wachten tot de prijs omhoog gaat vlak voor kerst? Groet, Ingrid (SE)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel slim aangepakt. Je zou de peertjes ook al nu kunnen stoven en inmaken in glazen potten, het is niet zo ingewikkeld. Ze zijn dan helemaal lang houdbaar en de smaken trekken dan nog lekkerder door. Ook diepvriesgroentes zijn gewoon erg lekker en ook met de kerst erg voordelig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Of invriezen in bakken. Blijft de smaak ook prima!

      Verwijderen
  4. Ook heel goed dat je geen vlees eet trouwens. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vooruit denken is juist een perfecte manier om te besparen. Zo deed ik ook vaak al sintinkopen in oktober/begin november (marktplaats) voordat de prijzen opeens veel hoger lagen. (eind november)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind het een heel goed idee om het zo aan te pakken.
    Enige probleem hier is dat die bak ijs de kerst niet zou halen... Waarschijnlijk niet eens de volgende week...
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Voor uit zien is regeren. Peertjes kunnen heel goed in de vriezer.
    Ik maak meestal een hele pan vol en verdeel dit in kleine porties.
    De smaak blijft prima, ontdooien en zachtjes opwarmen.
    Vr. Gr. Kathy

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Jij bent goed bezig!! En vergeet vooral de drukte niet in de winkels straks.....Ik heb er zo'n schurft aan om rond de kerstperiode mn boodschappen te moeten doen. Soms ontkom je gewoon niet aan een pak verse yoghurt of vers brood/fruit, maar heel veel koop ik ook al ver van tevoren....het is al niet mn hobby en ik word er al kriebelig van als er een paar karren mij in de weg staan....kan ik niet best tegen ;-)

    Gr. Boukje

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heel slim juist, wij hebben de Sint pakjes ook al compleet voor de kinderen. Dit jaar geen diner met familie maar een Uitgebreide brunch weer eens wat anders dus ik neem nu elke week met de boodschappen iets mee. Afbakbroodjes, een lekkere jam noem maar op.

    Aan kerst doen we dit jaar niet man mag werken. ( fijn extra uren!) Ik zal met de kinderen een filmpje gaan kijken met popcorn of iets in die trant.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Die voorbereiding is ook erg leuk!

    BeantwoordenVerwijderen