vrijdag 16 oktober 2015

Leren klokkijken

Toen dochter haar onderzoek had gehad om te kijken waar haar leerproblemen vandaan kwamen, en hoe daarmee om te gaan, werd er een leerplan opgesteld. Daarbij werd ook aan mij als moeder gevraagd wat ik wilde dat dochter zou bereiken.

Toen uit het onderzoek discalculie (cijferblind) kwam, schrok ik enorm. Dochters vader heeft dat ook, en de normale dingen waren voor hem onmogelijk. Rekeningen betalen, boodschappen doen, maar ook klokkijken. 
Mijn antwoord op de vraag wat ik voor dochter wil, was dat ze plezier in school blijft houden, maar ook de basis leert, zodat ze niet afhankelijk hoeft te worden van anderen.

De juffen vonden dat een mooi streven, en het gaat langzaam en er is een hoop geduld voor nodig, maar dochter leert steeds meer. 
Dit schooljaar ligt een groot deel van de focus op het leren klokkijken. Vaste tijden, zoals zeven uur opstaan en acht uur naar school, herkende dochter.
Nu is ze bezig met de begrippen vijf voor half, en vijf over half. Ze vind het (om het zacht uit te drukken) erg lastig. Toch heb ik het vertrouwen dat ze dit ook gaat leren. Ze kan nu al zoveel meer dan dat we anderhalf jaar geleden dachten. Ik vind dochter een topper!!!

3 opmerkingen:

  1. Wat fijn dat je verbetering ziet! En ik kan me je doel heel goed voorstellen. Het belangrijkst is toch dat ze zichzelf goed kan redden.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is het streven van elke ouder toch? Zelfstandigheid bijbrengen. Goed van je, dat het plezier van je dochter het belangrijkste vind.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed dat je er zo bewust mee bezig bent, die stimulatie heeft de vader van je dochter waarschijnlijk niet gehad. Een troost, mijn zoon van 15 kan nog steeds geen klokkijken, maar kan verder prima leren.!

    BeantwoordenVerwijderen