woensdag 21 oktober 2015

Oorontstekingen

Als klein meisje heeft dochter ontzettend veel last gehad van oorontstekingen. Mijn huisarts is tegen onnodig gebruik van antibiotica, en vertelde dat een zetpil en neusspray vaak even goed hielpen. Een zetpil tegen de koorts en pijn, en de neusspray om alles goed open te houden/krijgen. Als het te lang duurde kreeg dochter antibiotica.

Toen dochter 4 jaar was, was mijn grens bereikt. Haar pijn ging mij door mijn hart, de zetpillen konden de pijn niet weghalen. Na weer een nacht op te zijn geweest heb ik een afspraak gemaakt bij de huisarts. Ik wou een verwijzing voor de kno arts. De huisarts vond dat niet nodig. Nog vol van de nacht ervoor en het gebrek aan slaap, vertelde ik de huisarts te blijven zitten tot er een oplossing was, dit kon zo niet langer. Binnen vijf minuten lag er een verwijzing (hoezo chantage). 

Toen ging het heel snel, drie weken daarna had dochter buisjes. Wat een verademing was dat. Dochter heeft nog zes keer een oorontsteking gehad, maar de pijn was een stuk minder.

De laatste ontsteking die ze had, was anders dan de andere. Ze had geen pijn, maar ze had een loopoor. Voor de zekerheid zijn we naar de huisarts gegaan, en die vertelde dat het oor de wat rood uitzag. Toch maar weer met de neusspray aan de gang.
Het loopoor werd erger, de dag er na, in de avond, golfde het pus uit dochters oor. Echt grote golven, de prop watten in haar oor was na een uur doorweekt. Maar nog steeds had dochter geen pijn.

De andere dag heb ik meteen weer een afspraak gemaakt bij de huisarts, mijn alarmbellen waren aan het rinkelen, maar ik kon niet uitleggen waarom. Dochter was niet ziek en had geen pijn, alleen haar oor deed een beetje vreemd.
De huisarts schrok zichtbaar, de oorontsteking was onderweg om een hersenvliesontsteking te worden. Dochter kreeg een hele sterke antibiotica mee, ze mocht hem één keer per dag innemen, drie dagen lang. 
Die moest ik meteen ophalen en ingeven, als het na twee uur niet werkte, moest dochter naar het ziekenhuis. Anderhalf uur later belde de huisarts op, om te vragen hoe het ging. Het golven was gestopt, de antibiotica werkte. 

Gister vertelde mijn zusje dat mijn nichtje weer oorontsteking heeft. En ik was blij dat die ellende hier voorbij is.
 

8 opmerkingen:

  1. Maar goed dat je doortastend was. Ik geloof best dat een huisarts niet altijd en meteen antibiotica voorschrijft, maar er zijn grenzen. Dat het zover heeft moeten komen dat ze op weg was een hersenvliesontsteking te krijgen !! Hopelijk is je huisarts erg genoeg geschrokken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat ben ik blij dat wij dit hier thuis niet kennen! Als ik dit zo lees word je er niet vrolijk van.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn jongste had ook altijd een oorontsteking. Voor zijn eerste jaar had hij al 8 antibiotica kuren gekregen en toen hij 10 maanden was lag hij met hersenvliesprikkeling in het ziekenhuis. We waren net op tijd. Oorontsteking is niet zo onschuldig als men denkt. Hij heeft met 13 maanden buisjes gekregen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nu gaan bij mij de alarmbellen rinkelen... Ik zou als een haas weer de KNO arts opzoeken en laten kijken.. zulke ontstekingen zijn niet om te spotten! Vaak is de oorzaak water (zwembad, douchen etc) in de oren, die uitgroeid tot een ontsteking. Ben inmiddels 38, maar ca 30 jaar geleden hetzelfde probleem.. Ondanks oordopjes toch zwemles (A en B). Destijds wel elke dag naar het ziekenhuis voor oordruppels en het doorblazen.. Proef de smaak trouwens weer...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dochter heeft nu drie jaar geen last meer van oorontstekingen. Als ze verkouden wordt wil haar oor nog wel eens 'kraken' (het geluid wat zij hoort), maar de neusspray (een zoutoplossing) werkt goed.

      Verwijderen
  5. Oh wat erg zeg, dat het bijna zover moest komen! brrrr, eng idee.
    Hier hebben ze gelukkig nog nooit oorontsteking gehad,ze zijn nu 15 en 16 , maar mijn man en ik als kind wel heel erg,ontzettend pijnlijk.
    Gelukkig voor jullie dat het nu ook over lijkt te zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel goed in de gaten houden zulke dingen bij mij hebben ze als kind niet snel genoeg gehandeld, gevolg een radicaal holte en elk half jaar naar de kno ( niet in vochtige ruimte komen ) en veel ontstekingen in de zomer. Dit alles door af te wachten van een ouder en huisarts.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een herkenning. Als kind zijnde was ik meer thuis dan op school, ben nu 57 jaar. Vaak naar de KNO arts om mijn oren te laten door prikken een jongen van mijn leeftijd toen is aan 1 kant doof vanwege het vele prikken, ik niet. Nadat mijn keel amnadelen en neus amandel verwijdert waren heb ik geen last meer gehad. Toen kreeg ik mijn dochter, op 4 jarige leeftijd kreeg zij ook heel vaak ooronsteking, ze was meer thuis dan op school, altijd ging het gepaard met koorts. Ben toen naar de huisarts gegaan met haar en alles uitgelegd, hij verwees me door naar de KNO arts. Dezelfde KNO arts die mij geholpen heeft, heeft ook bij mijn dochter haar keel en neusamandelen verwijdert, ook zij had hierna geen last meer. Een moeder met een zoontje die op dezelfde school zat als mijn dochter, vroeg hoe ik het voor elkaar gekregen heb dat dit alles gedaan werd. Ik heb aan de huisarts uitgelegd dat ze pas op school zat en door de vele oorpijn meer thuis dan op school was en hierdoor weleens buiten de boot kon gaan vallen wat betreft virendjes maken. Ook zij is hiermee naar de huisarts gegaan, ook bij haar zoontje zijn de keel en neusamandelen verwijderd, hij heeft ook daarna geen oorpijn meer gehad. Het is een oude methode die ze tegenwoordig niet meer willen toepassen, ze vinden dat alles moet blijven zitten waar het zit. Ik en mijn dochter zijn er het bewijs van dat het wel helpt. Lang verhaal, hoop dat je er wat aan hebt, want oorpijn is erg en ja kan gevaarlijk zijn.

    BeantwoordenVerwijderen