zondag 18 oktober 2015

Wat zou jij doen?

Vandaag is het Micha zondag. Ik heb nog niet helemaal door wat dat is, maar wel dat het te maken heeft met rechtvaardig leven.
Tijdens de kerkdienst werd er een filmpje getoond van een sociaal experiment. Mensen werden geïnterviewd of ze daklozen wel eens iets gaven en waarom. Het antwoord was bij iedereen ja, altijd. Als dank voor het interview kregen ze 10 dollar. Een stukje verderop zat een zwerver (acteur) en vroeg om eten of wat geld. Zonder de camera waren de reacties anders, hij werd afgewezen of genegeerd. Op één vrouw na, zij gaf hem wel wat.

De vraag na afloop van het filmpje was wat jij zou doen in zo'n situatie.
Voor mezelf sprekend, ik vind het verschrikkelijk om te zien dat mensen honger hebben. In mijn woonplaats valt het aantal daklozen mee, maar ze zijn er wel. Vaak op vaste plekken. Geld geef ik bijna nooit, maar ik geef ze bijna altijd wat te eten en koffie. Het zijn mensen, ze negeren kan ik niet.

Eén iemand vond de vraagstelling van de interviewer verkeerd. Want door de vraag was het heel moeilijk om nee te zeggen. Hij droeg het voorbeeld aan van een spreker op een school over pesten. Na afloop werd er aan veel scholieren gevraagd of zij de spreker geholpen zouden hebben. Iedereen zei ja.

Ik moest terug denken aan mijn eigen schooltijd. Bij mij in de klas werd er een jongen gepest. Hij was lang, slungelig, had een overslaande stem en een uilenbril. En hij had altijd goede cijfers. Ik vond het erg om te zien hoe hij behandeld werd. Ik begon met hem om te gaan, wat voor veel afschuw in de klas zorgde.  Het was zo'n sukkel. Doordat ik wel met hem om ging, en dat we samen naar school en een gedeelte naar huis reden, werd hij ook langzaam bij mijn vriendengroepje getrokken. Het pesten stopte ook. Gelukkig maar.

3 opmerkingen:

  1. Je bent een fijn sociaal mens, dat wordt steeds duidelijker. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja, ik geef best vaak wat geld aan een zwerver, maar je kunt niet aan alle zwervers wat geven.Over pesten, ik ben zelf een korte periode flink gepest op school. Een populair meisje uit mijn klas snapte dat niet en we werden dikke vriendinnen. Toen hield het pesten ook oop. Net zoals bij jou en je klasgenoot. Pesten is vreselijk !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik bracht lange tijd als tiener genoeglijke uurtjes door, Met een man die zat te fluiten in het centrum.
    Jaren later kwam ik hem weer tegen, hij mocht niet meer fluiten. Hij vond het zo tof dat ik doodleuk aangaf, ik geef nooit geld, maar ik heb eten en drinken, loop je mee?
    Nog altijd geef ik geen geld. Maar doe ik boodschappen.. Dan staat er soms iemand te bedelen. Ik koop dan een shopper en vul die, met olie, ui, wortel, bloem, eieren, fruit, honing, thee, appelstroop, een fles limonade, noten, chocola, en bovenop leg ik brood. Degene bij de deur die deze tas weigert heeft pech, degene die het aanneemt.. Heeft een tas vol goed eten en iets extra's. Tegen Sinterklaas hang ik weleens tassen met kikkers, chocoladeletters en een cadeaubon van een winkel aan een deur. Of rond een verjaardag schuif ik anoniem een kaart met geld in de bus. Met kerst een shopper 'luxe' voor mensen die al jaren in de bijstand zitten. Vers fruit, verse groente, receptkaart met alle ingrediënten, taartpakket, cakesetje, koeken, chocolade, limonade, dure dingen als vlees en salade, afbakbroodjes, vers sap, bakblik, kruiden, zakjes gist etc. Maar ook soepgroente, aardappels, bloem, pannenkoekenmeel. Niet dat ze dan vlees hebben, maar gewoon een maaltijd.

    Petra

    BeantwoordenVerwijderen