donderdag 26 november 2015

Andere energieleverancier

Een aantal maanden geleden schreef ik over het overstappen van energieleverancier. Ik had me toen weer aangemeld bij de nu.on. Uiteindelijk heb ik dat niet doorgezet. Ik sta daar in het systeem als risicoklant (wat ik snap), en de borg was te hoog.

Ik ben verder gaan kijken, en ik kwam een leverancier tegen die op prepaidbasis werkt. Mijn interesse was gewekt. Via dat prepaid systeem heb je geen jaarrekeningen meer, iets waar ik toch wel ieder jaar met buikpijn afwacht.
Zomaar afgesloten worden gebeurd ook niet, je mag 30 dagen rood staan.
Ook heb ik de ervaringen van anderen gelezen, die waren meestal positief.

Ik heb me aangemeld, en vanaf volgende week ben ik overgestapt. Eerst nog op voorschotbasis, tot ik de slimme meter heb.
Ik ben benieuwd hoe dit gaat bevallen.

16 opmerkingen:

  1. wat ik me afvraag bij dit systeem betaal je dan meer in de winter omdat je dan meer afneemt? en in de zomer dan dus minder? dat is dan wel iets om rekening mee te houden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze adviseren om in de zomer evenveel op te waarderen als in de winter. Op die manier krijg je dan een buffer.

      Verwijderen
  2. Ben erg benieuwd hoe dat in z'n werk gaat.
    Heb je dan een maandrekening ipv een jaarrekening? Deze kunnen in de winter dan ook erg tegenvallen lijkt mij. Benieuwd naar je ervaring straks.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Per dag wordt het verbruikte tegoed van het saldo afgeschreven.

      Verwijderen
    2. Op het moment dat je saldo op is en je hebt nog wat dagen te gaan. Moet je dan nieuw tegoedt bijkopen? Mocht je daar geen rekening mee hebben gehouden in de begroting en je hebt het geld gewoon niet, zit je dan letterlijk in de kou?

      Verwijderen
    3. Nee dan heb je 30 dagen om het aan te vullen.

      Verwijderen
  3. Als je in deze periode overstapt heb je nog geen zomerbuffer en kan het maandbedrag erg hoog zijn. Ga je niet naar elke maand buikpijn?
    Nic

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat vraag ik me idd ook af. In de zomer zou je maandelijks genoeg hebben aan een 50 tot 100 euro per maand. In de winter daarin tegen zou je ongeveer 250 euro kwijt zijn, als het al niet meer is..
      Als je een buffer wilt opbouwen is overstappen in de zomer een beter idee

      Verwijderen
    2. Nu kan ik een wat hoger bedrag missen. Het geeft meteen inzicht hoeveel ik in de winter gebruik.

      Verwijderen
    3. Ja en het kan per maand wat oplopen maar niet vergelijkbaar met een jaarafrekening.
      Nic

      Verwijderen
  4. Moet je nu elke dag je meterstanden doorgeven?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met een slimme meter niet, dan weet het energiebedrijf op elk moment precies wat je verbruikt.

      Dan weten ze ook precies wanneer je wel en niet thuis bent. Net als bij de auto waarbij de fabrikant en de monteur precies weten waar en wanneer je ergens geweest bent. Lang leve onze privacy!

      N.

      Verwijderen
  5. Interessant dat prepaid! Ik wist niet dat dit bestond voor energie! Voor mijn smartphone heb ik het ook, en vind ik het prettig.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  6. In Engeland is er zelfs een betaalsysteem met muntjes die je in de meter doet Voor mij werkt een vast bedrag goed, wel de ik elk jaar het vastgestelde bedrag 25 euro omhoog. Dan krijg ik of terug, en als de rekening hoger is hoef ik niet bij te betalen. Maar goed, dat werkt voor mij.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Z'n contract is fijn voor mensen die bij andere maatschappijen niet terecht kunnen. Wel jammer dat deze service dan z;n hoge prijs heeft. Deze maatschappij is duur. Ik heb even vergeleken met mijn prijzen bij Eneco. Ongeveer 1 maand terug is mijn contract daar in gegaan. Variabele kosten zijn hier hoger en vaste kosten los van gebruik zijn maandelijks dubbel zo hoog zelfs. Er staat ook dat deze kosten zijn voor nota's en administratie ed. Z'n prepaid kost natuurlijk veel meer administratie en dat berekenen ze door. Ook welkomspremie is laag. Als je situatie stabieler is zou ik zeker weer over stappen naar een gewone. Dat is echt goedkoper. Mascha.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Verder ook nog verplicht een slimme meter aan schaffen. Deze maatschappij zal eerste jaar paar honderd euro duurder uit vallen dan een goede overstap via een vergelijkingssite. Mascha.

    BeantwoordenVerwijderen