dinsdag 10 november 2015

Een jaar geleden

Precies een jaar geleden had ik mijn auto rijexamen. Omdat ik erg apart op stress reageer, heb ik op advies van de instructeur een faalangst examen genomen, dat was bij hem 50 euro duurder dan het normale examen (er zijn rijscholen die er 150 euro meer voor vragen).

Twee uur van tevoren had ik mijn laatste 'rijles'. De laatste dingen doornemen, er voor zorgen dat echt alles goed staat. Een half uur te vroeg waren we bij het cbr. Dat vond ik zelf heel fijn, zo had ik rustig de tijd om mijn zenuwen de baas te worden en niet te flippen.
Dat ging goed, tot de deur open ging en de kandidaten voor het normale examen binnen werden geroepen. Bij het zien van de examinatoren zonk de moed me in de schoenen. Allemaal mannen.

Daarna werd ik binnen geroepen. Mijn examinator was een vrouw. Ze legde rustig uit wat het examen inhield, en ze was heel gemoedelijk.
Tijdens het rijden maakte ik in het begin een fout. Ik reed te dicht langs een stuk opengebroken weg, en ze greep het stuur. Jammer, nu ben ik gezakt, schoot het door me heen. De spanning gleed ook van me af. Ik was gaan houden van autorijden, en als ik toch gezakt ben, kon ik maar beter genieten van de autorit.

Tot mijn verbazing was ik wel geslaagd. Op die ene fout na had ik heel goed gereden, en ook inzicht getoond, en ik had ook met die fout niemand in gevaar gebracht (als ik bij mijn eigen auto een spiegel eraf zou rijden zou het een duur geintje zijn was haar opmerking).
Mijn instructeur had ook gedacht dat ik was gezakt, en hij was nog verbaasder dan ik.

Het halen van mijn rijbewijs was mijn tweede mijlpaal van 2014. Ik, degene van wie mijn familie niks verwachtte, had in één keer haar rijbewijs.
Nu een jaar later ben ik er nog steeds heel erg trots.

5 opmerkingen:

  1. Daar mag je ook trots op zijn. ik ben ook nog steeds trots dat ik het in een keer heb gehaald 30 jaar terug terwijl ik in een slip kwam. na mij werden de examens afgelast het was te glad geworden. \ik slaagde omdat ik kalm bleef terwijl ik in de slip raakte en het goede deed. Mijn zoon is twee jaar geleden in een keer geslaagd en ik ben ook nog steeds trots op h em.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Daar mag je ook trots op zijn. ik ben ook nog steeds trots dat ik het in een keer heb gehaald 30 jaar terug terwijl ik in een slip kwam. na mij werden de examens afgelast het was te glad geworden. \ik slaagde omdat ik kalm bleef terwijl ik in de slip raakte en het goede deed. Mijn zoon is twee jaar geleden in een keer geslaagd en ik ben ook nog steeds trots op h em.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed van je zeg! En grappig dat je door die ene fout de spanning kwijtraakte en daardoor misschien juist wel heel goed reed!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. super van je !!! veel mensen vinden autorijden normaal maar ik ben nu 46j en haalde mijn rijbewijs toen ik 25j was ook ik kreeg niets van steun thuis(en dat is nog zacht uitgedrukt!) en ik durf dus niet met de auto te rijden en dit is erg vervelend voor mijn man en kids maar ik durf dus echt niet!! ik ben erg mondig en voor niets bang (ja , de kapper maar das een ander verhaal =jeugtrauma)maar autorijden brrr!
    lieve groet Jezebelle super goed gedaan!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Rij je nu ook regelmatig, dat is ook prettig om een beetje routine te houden.

    BeantwoordenVerwijderen