donderdag 5 november 2015

Mijn fases

Groen, oranje, rood. Het zijn de kleuren waar ik me erg aan blijf vasthouden, met die kleuren kan ik aangeven hoe het met mijn psychische ik gaat.
Groen betekend goed, oranje is uitkijken en vaart minderen, rood is fout, stoppen en bij te lang stilstaan hulp inroepen.

Met de herrie en onrust van de renovatie blijf ik in oranje hangen, met pieken naar rood. Het rode probeer ik te vermijden, vooral om dochter.

Gisteren zijn ze bij de buren begonnen om de complete keuken en wc eruit te halen. Ook de tegels. Ik had niet verwacht dat het geluid zo hard zou zijn (hoezo naïef). De harde, indringende geluiden gaven zoveel triggers ineens, ik schoot naar de bovenkant van rood. Tegelijkertijd gooide dochter een lege tas tegen me aan, waardoor ik ontplofde. Erg sneu voor dochter, ik voelde me erg schuldig daarover. Dochter heeft ook niet om die herrie gevraagd, en ze 'gaf' me de tas waar ik om had gevraagd. Ik heb het haar uitgelegd, en eenmaal buiten ging het al snel beter.

Toen we terug kwamen van onze meidendag, was het toch een erg leuke dag geworden. Alleen de mac hebben we overgeslagen, we hadden te weinig honger op dat moment. We houden het wel tegoed, als we naar de grote stad gaan voor schoenen en kleren.

Ik zal zo blij zijn als alles weer normaal is. Ik heb rust nodig, een dag geen triggers. Nog vier weken, en dan is het bijna klaar.

4 opmerkingen:

  1. Oordopjes indoen, is dat misschien een idee? Zodat die harde geluiden minder binnenkomen. Groetjes, Turfie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Misschien wat rustige plekjes opzoeken? De bieb, de kerk, het wijkcentrum, koffie drinken bij iemand, zus, broer, ik roep maar wat. Ik snap dat je gek wordt van al die herrie en die drukte, ik zou hetzelfde hebben. Wat dat betreft ook heerlijk dat je gisteren met je dochter lekker weg bent geweest.

    Ik vind het heel goed van je dat je jezelf zo in de gaten houdt en dat je je dochter uitlegt waarom je zo reageert. Heel veel sterkte!

    N.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben het helemaal eens met N. Probeer te zoeken naar rustige vertrouwde plekken tijdens de lawaaierige en stoffige renovatie. Probeer de situatie eens te bespreken met iemand uit de kerk. Misschien is er een tijdelijke oplossing te vinden die voor jullie wellicht de rust geeft die jij zo hard nodig hebt..
    Je doet het super goed, en je houdt jezelf goed in de gaten. Knap hoor!
    Groetjes, Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Arme jij! Dat valt ook niet mee als je de hele dag zo wordt blootgesteld aan onrust en lawaai. Hou vol!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen