zondag 8 november 2015

Oppassen

Mijn zusje was pas geleden aan het mopperen, ze wil meer op mijn dochter passen, dat vinden haar kinderen ook erg leuk.
Gister ochtend heb ik dochter daar heen gebracht.

Toen ik haar 's middags ophaalde was ze stil, ze zat duidelijk ergens mee. Toen ze lekker tegen me aan zat, kwam het verhaal naar buiten. Mijn zusje was erg boos geweest op mijn neefje, en had (in dochters ogen) erg kleinerend gedaan. Dochter is daar heel gevoelig voor.

Mijn neefje plast erg vaak op zijn bed. Mijn zusje is meteen begonnen met straffen. Geen tv, geen toetjes, geen zakgeld, volgende week geen schoen zetten. Toen ik haar vroeg wat de reden was van zijn gedrag, wist ze het niet. Ze had het ook niet gevraagd. Ik vermoed zelf dat hij moeite heeft om de slaapkamerdeur open te krijgen, die klemt een beetje, en mijn neefje is niet zo groot. Dan vind ik de oplossing op het bed plassen nog best goed gevonden, de vloerbedekking kan niet in de wasmachine.

Mijn neefje is nu vier, maar de woorden van zijn moeder maken nog erg weinig indruk. Mijn zusje is ook niet consequent, en in mijn ogen moet ze veel meer de waarom-vraag stellen. Dat beloofd wat voor de toekomst.

Als ik zoiets zie of hoor, ben ik dankbaar voor hoe mijn dochter is. Tuurlijk, ze is net als elk kind weleens dwars, boos of ondeugend. Maar we kunnen goed met elkaar praten, en ze luistert meestal ook goed.

6 opmerkingen:

  1. Een kind van vier dien je zo niet te behandelen. Je zus heeft weinig pedagogisch inzicht. Het kind zal op deze manier weinig zelfvertrouwen krijgen. Ik heb te doen met het kind. Hij is nog veel te jong.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Reacties
    1. Daar worden kinderen zelden beter van!

      Verwijderen
    2. Hoe zou jij het vinden als je zus je daarvoor Jeugdzorg op de stoep bezorgt? Er zijn nog veel kinderen van 4 maar ook ouder die overdag zindelijk zijn maar de nacht nog niet kunnen overbruggen. Misschien is een potje op de slaapkamer voor als het plasje snel moet een beter idee. De deur op een kier en/of 's avonds even laten plassen kan ook helpen. En een zeiltje in het bed.
      Overigens vind ik straf niet op z'n plaats en al deze straffen tegelijk nog een nog slechter idee. Consultatiebureaus geven ook graag tips of de huisarts.

      Verwijderen
  3. Volgens mij werkt jeugdzorg inschakelen toch wel heel averrechts.
    Je kunt toch beter eerst dit bespreekbaar maken bij je zus. Uitleg geven dat een kind op deze leeftijd niet expres plast lijkt me meer op zijn plaats. Een kind van 4 kan niet als een volwassene denken en moet begeleidt worden door een ouder die begrip voor hem heeft en moet zijn leefwereld in kunnen denken/voelen.
    Dus moet je als ouder kijken wat de mogelijke oorzaak is. Dat kan een klemmende deur zijn maar ook op het emotionele vlak liggen zoals spanning ervaren voor iets ( bijv. iets van school of angst hebben dat hij nat zal zijn en een boze moeder heeft). Je komt dan in een cirkel terrecht.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je dochter heeft feilloos aangevoeld dat je zusje het niet goed aanpakt met haar zoontje. Neem eens een rustig momentje met je zusje als jullie samen zijn om het erover te hebben. Als ze zo door gaat, gaat dat kleine manneke een flinke deuk oplopen. Buiten dat lost haar gedrag zijn probleem ook niet op helaas.

    BeantwoordenVerwijderen