vrijdag 6 november 2015

Straf

Toen dochter nog wat kleiner was, kreeg ik in mijn omgeving te horen dat ik dochter strenger moest opvoeden. Met name twee mensen (buiten mijn moeder om) vonden het een slecht iets dat ik dochter niet zomaar straf gaf als ze iets 'stouts' deed, maar haar eerst vroeg waarom ze iets deed.

Ik heb dat zelf nooit als slecht ervaren. Wat ik stout vond, bedoelde dochter vaak goed. Door niet zomaar straf te geven, maken de keren dat ze wel straf krijgt veel meer indruk.

Zoals vandaag. In de route naar dochters school zitten drie gevaarlijke en onoverzichtelijke kruispunten. Dochter weet dat ze heel goed moet opletten, en ook naar mijn aanwijzingen moet luisteren. Stoppen is ook echt stoppen. 
Vandaag moest ze van mij stoppen, maar zelf vond ze dat ze ruimte genoeg had om linksaf te gaan. Waarbij ze net niet (dankzij de oplettende chauffeurs die net op tijd konden remmen) geschept werd aan twee kanten.

Door mijn schrik was ik kwaad. Hoe kon ze zo stom doen, ze zag die auto toch aankomen. Ik heb dochter meteen straf gegeven. Ze moet drie dagen lopen naar school (samen met mij). Dat betekend dat ze haar favoriete filmpje moet missen. 

Dat maakte meer indruk dan het feit dat ze bijna was aangereden. Ze probeerde zelf vanmiddag een alternatieve straf te bedenken, bijvoorbeeld dat ze drie dagen keurig gaat rijden. Ik heb haar uitgelegd dat ze altijd keurig moet rijden, en ik dat geen goede straf vind. Maandag gaan we samen gewoon lekker lopend naar school.

4 opmerkingen:

  1. Goed dat je uitleg geeft.
    Kinderen van 8 kunnen de wereld niet overzien en het gevaar ook niet. Denk dat je in dit geval buiten het straffen om ook uitleg moet geven.
    Nu lijkt het dat het straffen de indruk maakt maar niet wat de gevolgen had kunnen zijn van haar niet luisteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Is ze niet een beetje jong om zo'n gevaarlijke route te fietsen, ook al fiets je met haar mee ? Misschien kun je eerst makkelijker stukjes met haar fietsen dan de weg naar school. Heel goed dat je de verkeersregels en de gevaren op de weg aan haar uitlegt !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed gedaan! Af en toe straffen is beter dan heel frequent. Zo leert ze het het best.
    Tineke

    BeantwoordenVerwijderen