vrijdag 11 december 2015

De toeslagen voor 2016

Ik had al een aantal dagen geleden bericht gekregen dat er digitaal post van de belastingdienst was. Het waren de bedragen van de toeslagen voor 2016. Ik krijg komend jaar 28 euro per maand meer toeslag dan dit jaar, 998 euro per maand.

De zorgtoeslag wordt 998 euro per jaar. Ik ben van de boete premie af, en ik ben overgestapt naar een andere zorgverzekering waar mijn werkgever ook 10 euro aan mee betaald. Dat scheelt ten opzichte van dit jaar 60 euro per maand.

De huurtoeslag wordt 2941 euro, dat is 100 euro meer dan dit jaar. De renovatie was zonder huurverhoging, dus dat is erg fijn.

De kinderopvang toeslag wordt 3934 euro. Dochter en ik zijn nog in gesprek of dochter het nieuwe schooljaar op de bso blijft, omdat ze dan 10 wordt moet ze naar een andere bso, waar de grotere kinderen zitten. Dochter is nog niet zeker of ze dat wel wil, van mij hoeft het niet.

De kindertoeslag wordt 4104 euro. Bij dat bedrag zit de alleenstaande ouderkop. Omdat ik geen uitkering heb, is dat bedrag voor mij extra.

Ik weet heel goed dat dit enorme bedragen zijn, dat vind ik zelf ook. Toch ben ik nog steeds heel blij dat de toeslagen bestaan. Zo kan ik ook een moeder zijn voor mijn dochter, ondanks dat ik werk.

28 opmerkingen:

  1. Mijn zorgtoeslag gaat ook € 30 per maand omhoog, ik vind het nogal wat. Heb wel even gecontroleerd of ze van het juiste inkomen uitgegaan zijn want vond het nogal veel. Maar het klopt dus de toeslag zal ook wel kloppen. Ik ben er blij mee, kan er bijna mijn hele zorgpremie mee betalen. Ik heb wel alleen de basisverzekering met het hoogste eigen risico.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb mijn eigen risico dit jaar op 385 euro laten staan, ik heb nog geen buffer opgebouwd. Door de bijdrage van mijn werkgever en de zorgtoeslag hoef ik nog maar 14 euro zelf te betalen.

      Verwijderen
    2. Nou dat is dan ook prima toch? Ik heb geen kinderen, dan had ik wellicht ook een lager eigen risico gekozen.

      Verwijderen
  2. Jeetje wat een enorme bedragen. Ik had geen idee dat er zoveel te krijgen was.

    Ik heb altijd full-time gewerkt toen ik alleenstaande moeder was en zat net boven de lijn en kreeg niets. Nooit geweten dat dat ook anders kon.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De laatste jaren zijn er een hoop dingen veranderd. Toen ik minder ging werken, kon het financieel net, nu is het door al die extra's een stuk ruimer geworden.

      Verwijderen
    2. Juist omdat de mensen voor wie het bedoeld was er geen gebruik van konden maken zijn veel belastingkortingen omgezet in toeslagen. Je kunt namelijk geen korting krijgen op iets dat je niet betaald.
      Ik vind het ook een goed systeem, ik werk deeltijd, verdien te veel voor alle toeslagen maar krijg wel de alleenstaande ouderkop als kgb uitbetaald.
      Ik vind het knap hoe je het doet. Mijn kind is ook 10 en gaat ook niet meer naar de bso, de vakanties zijn dan wel een dingetje, want een uurtje of 2 alleen thuis is geen probleem, maar een hele dag wel. Zeker als je dat alleen moet doen, hier heeft vader nog de verantwoording over de helft van de vakantie dagen.

      Verwijderen
  3. Gun je dit zeker, maar het is wel eens zuur, dat ik als alleenstaande zoveel belasting moet betalen om dit mogelijk te maken. En daardoor wel fulltime moet werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben ook altijd een moeder geweest voor mijn kinderen en dat vinden ze zelf ook, ondanks dat ik altijd fulltime moest werken.

    Nooit toeslagen gekregen, net als Lot en mijn kinderopvang altijd zelf moeten betalen. In mijn tijd waren er ook geen kinderopvangtoeslagen.
    Vind het jammer dat je mij en veel andere vrouwen die andere keuzes maken dan betitelt als minder moeder. Misschien is dat niet jouw opzet, maar zo voelt het vandaag even wel. Dus ja; snap dat het als zuur voelt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik betitel niemand als minder moeder. Iedere moeder voelt haar kind het beste aan, en kent het kind het beste. Mijn dochter is een ander kind dan bijvoorbeeld het buurmeisje. Ik vind het fijn dat ik me daaraan kan aanpassen.

      Verwijderen
  5. Wow! wat een bedragen. Dank voor de openheid. Ik ben ook een alleenstaande moeder, maar kom verder nergens voor in aanmerking. En ik dacht altijd dat ik een goed salaris had. Alleen als ik dit soort bedragen zie.... Dan is er eigenlijk niet zoveel verschil meer, ik denk dat ik soms minder overhoud dan jij i.v.m. kosten voor chronische ziekten. Maar daar werk ik wel meer dan 40 uur, met behoorlijk wat reistijd, voor.
    Ik gun het jou wel van harte, als ik zie welke reis je hebt af moeten leggen om hier te komen. Je doet het hartstikke goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik schrik van de afgunst die ik hier in de reacties lees.

    De situatie is dat NB deze toeslagen wel krijgt omdat dit van overheidswege is ingesteld. Als je het daar niet mee eens bent moet je eens wat kritischer gaan stemmen of op een andere manier de politiek proberen te beinvloeden. Reken NB daar niet op af. Leef en laten leven zou ik zeggen.

    Juist als je volger van dit blog bent zou je kunnen weten de NB geen kladloper is die elke maand alleen haar handje ophoudt. Een beetje meer respect dus.

    N.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het valt hier nogal mee met de reacties die hier te lezen zijn. Ik lees diverse blogs en daar zijn de reacties, geheel onterecht overigens, niet mals. Ze gunnen het best aan NB. Dat ze schrikken van het bedrag snap ik wel, dat heeft niets te maken met klaplopen of je hand ophouden. Ik gun het NB van harte. Heb zelf niets te klagen.
      Ilse

      Verwijderen
    2. Zelf schrok ik ook van het bedrag. Ik heb niet verzonnen dat de bedragen zo hoog zijn, ik neem aan dat daar de politiek verantwoordelijk voor is. Maar daarom ben ik er niet minder dankbaar voor.

      Verwijderen
    3. Ik snap dat je dankbaar bent met wat je toekomt.
      Persoonlijk ben ik wel van mening dat hier door de politiek nog wel flink op bezuinigd kan worden.
      Debby

      Verwijderen
    4. Eens.
      Een toeslag voor het opvangen voor een eigen risico misschien, maar de basispremie zou voor iedereen moeten zijn.

      Verwijderen
  7. Toevallig had ik het hier vanavond met mijn vriend nog over. Ik ben ook een alleenstaande werkende moeder met 2 kinderen onder de 12. Ook ik ontvang beste bedragen van de bel.dienst, gewoon omdat ik er recht op heb. Ik ben ontzettend dankbaar voor de bedragen die ik ontvang. Ja het is veel, zou wellicht best iets minder mogen, maar ik kan mijn kinderen wel datgene geven wat ik ze graag wil geven: samen tijd doorbrengen voor en na school en af en toe ze eens lekker verwennen. Ik werk 24 uur verdeeld over 4 dagen. Ik zou ook graag compleet onafhankelijk willen zijn, dat ik zo veel verdien dat ik geen 1 toeslag meer nodig ben, maar ik ben bewust niet meer dan dit gaan werken omdat deze combi ons goed bevalt en ik mijn kinderen niet bij de bso wil onder brengen. Prima als anderen dit wel doen hoor, niks mis mee, maar het past niet bij mijn idee over het groot brengen van kinderen....

    Gr. Boukje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik werk 20 uur verdeeld over 4 dagen, voor mij ook prima. De bso is voor de noodzakelijke opvang overbodig geworden, maar dochter geniet van haar twee middagen (één lange en één korte). Voor mij geeft het rust. Ik weet dat ze het naar haar zin heeft, ze goed verzorgd wordt, en ik heb één dag per week een hele dag voor mezelf.

      Verwijderen
    2. Beste Baukje,
      Prima dat je bewust niet meer gaat werken om meer tijd te geven aan de kinderen. Minder prima vind ik dat je de last legt bij de maatschappij. Door dit blog (dank je wel mijnnieuwebegin) ben ik ook eens gaan rekenen. Als ik 20 uur per week inlever, ga ik er zelf haast niets op achteruit, dit alles omdat ik dan ook toeslagen krijg, veel minder geld kwijt ben aan opvang en minder (hoge) bijdragen moet doen aan school en zorg. Dan is er toch iets vreselijks mis met dit systeem.
      Werken loont niet.

      Verwijderen
    3. Juist anoniem!
      beste Boukje, waarschijnlijk was jouw idee over kinderen groot brengen helemaal anders. Of was echt jouw idee: ik krijg kinderen, ga minder werken en de rest wordt wel bij gelapt.
      Ik vind dat jouw keuze, het krijgen van kinderen, ook door jou zelf bekostigt moet worden.
      Het is toch van de gekke dat wij met z'n allen mee mogen betalen voor jouw keuzes.
      De politieke partij die de toeslagen aan gaat pakken ,krijgt mijn stem!
      Dirk

      Verwijderen
    4. Zo....Ik kan prima tegen kritiek, zowel negatief als positief. Mensen die afgunstig reageren snap ik niet, nooit gedaan ook. Lieve reageerders....jullie kennen mijn hele situatie niet en oordelen alsof jullie mijn hele verhaal kennen. Ik ga het hier ook absoluut niet neer zetten, totaal geen behoefte om mij te "moeten verdedigen". Wil alleen even kwijt, oordeel niet zo gauw, laat een ieder in zn waarde en verplaats je eens in een ander......

      Gr. Boukje met een O

      Verwijderen
  8. Nee Dirk, het is niet van de zotte dat we met zijn allen mee betalen voor `andermans`kinderen. Die kinderen zijn namelijk ook de werknemers van de toekomst, en gaan dan onder meer ook jouw AOW en zorgkosten betalen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Beste ConsuminderMania,
    Hier gaat het niet om. Het gaat om de keuzes die je als ouder maakt, en het voorbeeld dat je geeft aan je kinderen. Want mijn kinderen zijn ook werknemers van de toekomst. En ik werk 40 uur, maar als ik minder ga werken houd ik bijna evenveel over en beschik over heel veel extra tijd. Wat is de keuze die ik moet maken? Minder gaan werken, een deel van mijn financiën ten laste leggen bij anderen, of gewoon doorgaan op deze weg. Mijn kinderen stellen mij nu ook vragen, ik kan nooit spontaan iets met ze doen, ik heb altijd haast, ik ben altijd moe. In mijn omgeving ben ik ook de enige alleenstaande moeder die zoveel uren werkt. Ik ben er altijd van uitgegaan dat je zoveel mogelijk je eigen broek op moet houden, als dat kan. "Mijn nieuwe begin" heeft andere keuzes moeten maken, en heeft een moeilijke weg afgelegd. Haar gun ik het van harte. Voor mijn gevoel zijn hier ook de toeslagen voor bedoeld.
    Maar van te voren rekenen op toeslagen omdat jij de keuze maakt om minder te werken... Daar heb ik moeite mee. Want het moet toch ergens van betaald worden.
    Al met al denk ik nog steeds dat werken zou moeten lonen, dit systeem helpt daar niet bij. Ik zou liever een basisinkomen zien voor iedereen, dan zou je die ongelijkheid niet hebben.
    groetjes, " Anoniem"

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal met je eens "anoniem". Toen ik er alleen voor kwam te staan met 2 erg jonge kinderen, wist ik niet eens dat er zoveel toeslagen bestonden....omdat ik altijd 40 uur of meer had gewerkt tot mijn oudste geboren is.....

      Gr. Boukje

      Verwijderen
    2. Basisinkomen voor iedereen?
      Een directeur van een bedrijf heeft toch veel meer verantwoording dan een timmerman? Niet dat het ene werk minder is dan het ander, maar een directeur werkt ook nog nadat het werk gestopt is en een timmerman stopt zodra hij zijn hamer neerlegt. Er zou in nederland wel wat meer respect mogen zijn voor de ondernemers die het lef hebben baas te worden in deze tijd! Zij hebben helemaal GEEN vangnet als het misgaat. Geen uitkering bijstand of toeslagen. Gewoon NIKS.

      Verwijderen
    3. het basisinkomn betreft geen vast bedrag aan inkomen voor iedereen ongeacht welk werk ze doen, maar een vast bedrag wat iedereen krijgt, of je nu werkt of niet. Daar bovenop staat het dan iedereen vrij om te werken en geld te verdienen. Voor ondernemers (ik ben zelf ook ZZP-er) zou dit juist buitengewoon gunstig zijn :)

      Verwijderen
  10. Beste 'Anoniem', mijn bericht was - zoals er boven staat- gericht aan Dirk, die een behoorlijk vijandige toon aanslaat tegenover mensen die er voor kiezen om niet fulltime te werken en meer tijd voor hun kinderen te hebben. Je hebt gelijk dat het vreemd is dat het systeem zo in elkaar zit dat meer uren werken niet loont op die manier. Maar de vraag is of je dan principieel moet blijven, en fulltime moet blijven werken , of dat je gebruik maakt van de mogelijkheden die er zijn, en minder gaat werken en daardoor meer toeslagen zal krijgen, en hierdoor meer tijd hebt voor je kinderen. Dat is een keuze die iedereen zelf mag maken binnen dit systeem.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vraag me af voor hoever het voor een heel aantal fulltime werkende (alleenstaande) moeders haalbaar is om parttime te werken. Niet in alle functies of banen kan dat.

      Verwijderen
    2. Ik had een leidinggevende functie toen ik nog getrouwd was en mijn dochter kreeg. Ik wilde graag blijven werken na de geboorte, alleen kon dat niet met het aantal uren wat ik graag wilde. Heel lang verhaal, maar daarop mijn ontslag ingediend, mijn man verdiende voldoende om van rond te kunnen komen. Na de scheiding dan ook in de bijstand beland en heb nu een baan waar ik gelukkig parttime in kan werken...Gr. Boukje

      Verwijderen