donderdag 24 december 2015

Een maandoverzicht

Anoniem vroeg in mijn bericht van gister of ik een maandoverzicht of jaaroverzicht bij hou. Dat doe ik niet, maar misschien is het wel een idee. Het is nog steeds niet zeker of mijn werk eind 2016 nog bestaat, en inzicht kan nooit kwaad.

Ik maak wel vooraf maandbegrotingen. Die zijn vrij simpel. Voor deze maand bijvoorbeeld. Een kopje inkomsten:

  • Belastingteruggave  €100
  • Toeslagen   €990
  • Loon  €1250 (loon + eindejaarsuitkering).
Mijn geplande uitgaven zagen er zo uit:

  • Huur  €1060 (mijn eigen huur plus de twee achterstallige huren van mijn broertje, in januari krijgt hij een uitkering).
  • Bso  €355
  • Energie  €150
  • Belasting  €300
  • Boodschappen €300
  • Kerstuitje  €100
  • Kleding  €75
  • Water €123
  • Internet  €25
  • Verzekering  €15
Mijn salaris schat ik altijd lager in, het bedrag zonder onregelmatigheids toeslag of extra werk. Extra geld is beter in te plannen dan een tekort. Begin januari komt de kinderbijslag weer binnen, daar wordt dochters zwemles voor het komende jaar van betaald (€144) en had ik de kleding mee gepland mocht het niet uitkomen met mijn salaris.
Ook had ik mijn boodschappen budget flink lager kunnen zetten, maar het voelt wel als een hele grote luxe, zo'n hoog bedrag.
De zorgverzekering is vanaf 1 januari zonder boete. Wel gaat die met mijn nieuwe verzekering (izz) nog steeds van mijn salaris af, maar dan zonder boete.

Maar goed, dit is de begroting. Mijn salaris viel 200 euro hoger uit. Nu nog een maandoverzicht. Daar aan denkend zakt de moed me op dit moment een beetje in de schoenen. Waar moet ik beginnen? En hoe? Misschien dat ik mijn begroting alleen ook prima vind, dat gaat goed, alleen alles keurig bij categorie heb ik niet op een rijtje. 

12 opmerkingen:

  1. Persoonlijk vind ik een maandoverzicht erg prettig. Je weet precies het jaar erop wat je kunt verwachten en ook wat grote uitgaven zijn die mogelijk te groot zijn. Dan kun je kijken naar andere opties die beter passen.
    Ze zeggen wel eens:" Regeren is vooruit zien" en dat is het eigenlijk ook. Van te voren sparen voor mogelijke zaken /wensen die je in de toekomst hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn dat je broertje (zoals je hem noemt) toch een uitkering krijgt, toch weer een zorg minder ook voor hem een hele opluchting, lijkt mij! Fijne Kerst en bedankt voor je blog, ook al reageer ik anoniem.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als dit voor jou werkt zou ik het lekker zo laten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wel leuk om te lezen hoe jouw maandbegroting is en ook leuk om een kijkje in jouw leven te nemen. Ik ben ook alleenstaande moeder van een dochter van bijna 7. Ik herken veel zoals de dagjes uit en de dingen die je samen met je dochter doet. Echt leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit ziet er prima uit hoor! Er zijn zoveel manieren om het bij te houden en als dit goed voor jou werkt is het klaar toch? Ik werk zelf met een overzicht, heel simpel trouwens, in excel. Ik vul er mijn inkomsten in, daaronder mijn vaste lasten per maand, en daaronder de variabele; boodschappen, benzine uitjes etc. Zo zie ik precies hoeveel ik nog overhou iedere maand!

    Gr. Boukje

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi overzicht. In excel heb ik al heel wat jaren een "basis" budget. Hier staan alle inkomsten en vaste lasten in. Elke maand maak ik een kopie naar 'huidige maand' en vul bedragen in die ik die maand verwacht. Soms zijn er extra rekeningen, soms extra inkomsten. En op die manier weet ik per maand precies wat ik kan verwachten.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Fijn, zo'n lijstje. Heb er een paar vragen over (puur interesse/ nieuwsgierigheid)

    Toeslagen zijn erg hoog. Waar zit'm dan dan in? Ik zit ook hoog (alleenstaand zonder kinderen) bijna op 300. Jij op 1000. Is dat alimentatie en kindgebonden budget samen? Of iets anders?

    verder: de belasting, jij moet daar 300 euro voor betalen. Wat voor belasting? Is dat een schuld ofzo?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De toeslagen zijn zo hoog door de kinderopvang toeslag en de alleenstaande ouderkop bovenop het kind gebonden budget. Alimentatie krijg ik niet, op papier is dochters vader onbekend.

      Verwijderen
    2. Dit jaar moest ik bijna 300 euro belasting terug betalen. Ik heb dit geld nu apart gezet voor het geval ik komend jaar ook terug moet betalen.

      Verwijderen
    3. Dank voor reactie. En wat fijn dat er zo'n ouderkop is. Ik geloof dat een alleenstaande moeder met een kind en laag inkomen het nog helemaal zo slecht niet heeft door dat kindgebondenbudget + alleenstaande ouderkop + kinderbijslag.
      BAM-moeder worden is ook nog niet zo'n gek idee voor mij ;-)
      Goed dat je dat je alvast geld gereserveerd hebt voor de belasting. En als je niks hoeft te betalen heb je dat weer extra!

      Verwijderen
    4. Die alleenstaande onderkop is er sinds dit jaar. Ze hebben de uitkeringen voor alleenstaande ouders verlaagd, en door die ouderkop gaan die ouders er 'maar' 50 euro op achteruit. Zo moet het voor alleenstaande ouders aantrekkelijker worden om te werken, dan ga je er op vooruit. Voor mij pakt die maatregel heel goed uit, want mijn salaris is niet verlaagd :-)

      Verwijderen
  8. Zo, flinke inkomenspot in totaal.
    Ik denk dat wij toch iets verkeerd doen hahaha.
    Hier 1 salaris, geen toeslagen want geen recht op. Alleen kinderbijslag. Helaas houden wij minder over om gezin met drie kinderen van te onderhouden.

    BeantwoordenVerwijderen