maandag 28 december 2015

Het energieverbruik in december

Donderdag kreeg ik bericht van de energieleverancier, ik kreeg €94 euro van het betaalde voorschot bij mij tegoed gestort. Dat is mooi, zo heb ik meteen iets van een buffer. 
Het laat ook het verschil in verbruik zien voor en na het isoleren. In week voor de grafiek heb ik 36 euro verbruikt. En was het echt niet warm in huis. 

De laatste dagen hebben we de verwarming niet aan gehad. Zelfds dochter, die het normaal altijd koud heeft, klaagde dat het te warm was. Het zal wel wennen. En minder de verwarming aan scheelt ook geld. Het is nu 16  graden in huis, maar wel aangenaam. 

Mijn tegoed staat nu op 161 euro. December is nog niet om, maar ik verwacht niet onder de 150 euro te komen. Dat is een mooi begin van januari.


9 opmerkingen:

  1. Waarom zijn er boetekosten in rekening gebracht?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Omdat er vier dagen tussen de start van het prepaid contract en het moment dat ik kon opwaarderen zaten. De boete is dan 20 cent per product per dag.

      Verwijderen
  2. Vreemd dat jij boete moet betalen. Dat je niet kon opwaarderen is waarschijnlijk niet jouw schuld, dus waarom zou jij moeten betalen.

    Ik moet waarschijnlijk heel veel bijbetalen wat verwarming betreft. Door mijn spieren kan ik niet zonder warmte en dit jaar heb ik heel veel meer verbruikt. Vrijdag, 1 jan. springen de meters weer op nul en kan ik zien wat ik dit jaar hebt verbruikt. Veel meer, dat is zeker, dus probeer ik nu extra geld opzij te zetten voor de jaarafrekening in april.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het contract begon veel sneller dan ik dacht. Ik had zelf niet meteen het geld om te kunnen opwaarderen. Dat ze daar geen rekening mee kunnen houden snap ik. Ik heb meteen toen het voorschot van de belasting kwam tegoed op mijn account gezet.

      Verwijderen
  3. Ik zou zelf nooit zo'n constructie kiezen omdat ik te gehecht ben aan de bonus die ik ieder jaar weer probeer te scoren, maar ik kan me voorstellen dat het voor de overzichtelijkheid heel prettig is. Je weet heel direct of je in de plus of de min staat en kan meteen actie ondernemen indien nodig. Dat is vast heel prettig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind dit voor mezelf nu een heel fijn systeem. Ik kan elke dag het verbruik bekijken. Het enige nadeel tot nu toe is dat ik nergens het salderen van de zonnepanelen kan terug vinden. Ik zie wel dat het tegoed iets hoger wordt, maar het staat verder nergens aangegeven wat ik zie.

      Verwijderen
    2. Dat laatste is wel jammer inderdaad. Wellicht kan de energiemaatschappij daar iets over zeggen?

      Verwijderen
  4. Ook dat elektra gedeelte als ik het bij elkaar optel kom ik op ander verbruik uit.

    Ook dat verbruik kun je ook iedere dag zelf bekijken op de meter, ik vindt dit omslachtig product en ben benieuwd na een jaar wat de kosten zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan je nu al zeggen dat ik na een jaar voordeliger uit ben. De woning is nu zo goed geïsoleerd, de warmte blijft hangen en waait niet weg. Ik denk dat afgelopen jaar en komend jaar met elkaar vergelijken een heel vertekend beeld geven.

      Verwijderen