zaterdag 26 december 2015

Maanddoelen

Voor 2016 heb ik een aantal doelen bedacht. Om die doelen voor mezelf wat meer overzichtelijk te maken, en het hopelijk niet te snel te laten versloffen, wil ik ze opdelen in maanddoelen. Elke maand een stukje doel. 

Mijn maanddoelen voor januari zijn:

  • €200 sparen voor de buffer. Het totale jaardoel is €2000, door tien maanden 200 euro te sparen blijft er ruimte als het een maand niet lukt.
  • 20 keer fruit eten. Ik had als doel meer fruit eten, maar 'meer' is voor mij te vrijblijvend, dat werkt niet.
  • Twee kilo afvallen. Gewicht verliezen blijft toch wel een ding. Niet om slank te worden, ik vind mezelf prima zoals ik ben. Maar voor mijn gewrichten. Bij de oudere collega's met overgewicht zie ik dat ze best veel problemen met hun gewrichten krijgen. Door gewicht verliezen in kleine stappen te doen, en gezonder te gaan eten, hoop ik wel dat het lukt. En het gevoel van falen minder is als het een keer niet lukt.
  • Twee handwerk projecten (af)maken. Met het opruimen voor de renovatie kwam ik heel veel onafgemaakte projecten tegen. Zowel geboorte tegels als poppenkleding. Dat is zonde. Alles heb ik nu in bakken gedaan, maar daar wil ik wel wat mee. In januari één nieuw project, en minimaal één project uit de bakken afmaken. Zo ruimt dat ook op. 

8 opmerkingen:

  1. Mooie maanddoelen zijn dat. Een fijne buffer geeft rust. Alleen twee kilo afvallen vind ik wel veel. Ik moet zelf ook afvallen (door overgewicht heb ik halverwege de veertig suikerziekte gekregen) en doe heel erg mijn best. Ik raakte in vier maanden tijd ongeveer 10 kg kwijt maar daarvoor gooide ik mijn eetpatroon helemaal om. Ik ga daarvoor ook naar de diëtiste en eet nauwelijks nog koolhydraten. Als je het doel te hoog zet kun je ook je motivatie snel verliezen. Ik heb als doel gezonder en sterker worden en mijn buikomvang af te laten nemen. Succes.
    Fijne tweede kerstdag.
    Nic

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In de eerste weken val ik meestal heel snel af. In de maanden die volgen moet ik dat ook naar beneden bijstellen. Te snel afvallen is ook niet goed.
      Ik vind 10 kilo kwijtraken een heel groot compliment waard! Jij ook een fijne tweede kerstdag Nic.

      Verwijderen
    2. Dank je wel, tof dat je het zegt.
      Nic

      Verwijderen
  2. Mooie doelen en hoe ga je afvallen aanpakken? Mijn ervaring van 40 jaar is dat alleen "minder snoepen en eten" te vrijblijvend.
    Mijn doel is ook 2 kilo komende maand en dan 1 per maand zodat ik in mei op gewenste gewicht zit. Zelf kom ik ook van erg dik.
    Je schreef over nachtelijke eetbuien hoe ga je die vermijden?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het begint met veel minder kopen. Als het niet in huis is, kan ik het ook niet in mijn mond stoppen. Dus vooraf boodschappenlijstjes maken en me daar heel strikt aan houden. 'S nachts een boterham eten is misschien ook niet goed, maar beter dan een pak koek leegeten.

      Verwijderen
    2. Ja dat is een goed begin vooral geen dingen halen die je te graag eet. Ik geef tegenwoordig extra's een cijfer, een 6 of 7 eet ik niet 8 is twijfelgeval even tot 10 tellen (en dan evalueren tot hoger of devalueren tot 6-7) en 9 en 10 eet ik vol vreugde lekker op en geniet.
      Succes en blijf erover schrijven of doe mee op http://mijnlevenmijndromen.blogspot.nl/ waar we met een paar wekelijks de stand doorgeven.

      Verwijderen
  3. Ik gebruik, om me bewust te zijn van de hoeveelheid calorieen, een app hiervoor. Daar voer je de hele dag in wat je eet en hoeveel, en dat ding telt voor je. Je stelt van te voren een doel in voor jezelf en die app hangt daar een hoeveelheid calorieen aan. Ik wil graag altijd wat snoepen bij de koftie 's avonds en nu zie ik, na de gezond dingen, hoeveel ruimte daar nog voor is. Ik hoef niet veel af te vallen maar ben ongemerkt in 4 weken toch al twee kilo kwijt. Ik heb niet het gevoel dat ik er iets voor heb hoeven laten. Ik gebruik virtua gym food. Er is ook een app van virtua gym voor lichaamsbeweging. Ik wandel en fiets alleen maar want ik hou niet van sporten. Goed te doen zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie doelen. Afvallen staat bij mij ook op het lijstje, moet minimaal 10 kilo (oeps) af. 3 Januari ga ik beginnen, ook minder koolhydraten, snoep, koek en dan hoop ik dat het zonder veel moeite zal lukken. (zei ze optimistisch ;-) )

    BeantwoordenVerwijderen