vrijdag 18 december 2015

Prepaid energie: mijn ervaring na een week

Toen de slimme meter werd aangevraagd, zou het 2 tot 10 weken duren tot hij geleverd zou worden. Na vier dagen kreeg ik al telefoon van de netwerkbeheerder, of ze de volgende dag die meter mochten installeren. Voor mij prima. Daarna zou het nog twee weken duren voor de energieleverancier de meter uit kon lezen, en zou ik overgaan van het voorschot contract naar het prepaid contract. Dat werd echter twee dagen.

Zo snel had ik er niet op gerekend, financieel gezien, ik had net het voorschot over gemaakt. Dus stond ik meteen in het rood. Ook al mag je 30 dagen rood staan, het voelde niet fijn. Dinsdag kreeg ik het voorschot van de belasting, en heb ik meteen 50 euro opgewaardeerd. Dat voelt toch een stuk fijner.

Ik heb nu 8 dagen prepaid energie, en dat heeft 20 euro gekost. €0,62 aan stroom, €4,53 en de rest aan de kosten die er bovenop komen, zoals de netwerk kosten.
Ik ben heel blij dat het weer nog erg zacht is en het huis nu goed geïsoleerd is (dat is echt goed te merken). De komende maanden wil ik wel wat extra saldo krijgen, de winter is nog niet voorbij.

Tot nu toe ervaar ik het heel positief. Het gevoel dat ik nu geen hoge jaarrekeningen kan krijgen, vind ik heel fijn. En in het voorjaar en zomer kan ik zorgen voor een buffer voor de winter.

15 opmerkingen:

  1. Lijkt mij niks en vooral duur, je kunt aan de hand van je verbruik echt tot op de cent alles uitrekenen en normaal is het ook prepaid want je betaald vooruit.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hou er rekening mee dat er wat niet handige punten in de voorwaarden van dit product staan:

    Voor het afsluiten van een EnergieFlex prepaid contract of een maandafrekening op basis van werkelijk
    verbruik (WV), is een slimme meter op iedere aansluiting verplicht. Voor het plaatsen van de slimme meter
    wordt er voor elektriciteit en gas samen €72,60 of voor alleen de elektriciteitsmeter €67,76 in rekening
    gebracht.

    Indien u voor een prepaid (betaling vooraf) contract heeft gekozen, wordt uw energie verbruik dagelijks van
    het tegoed afgeschreven. Bij een negatief saldo wordt uw vastrecht per dag verhoogd met €0,20 voor
    elektriciteit en €0,20 voor gas.

    Bij alle prepaid aanmeldingen brengt EnergieFlex vooraf een dekkingstegoed in rekening. Zolang u klant blijft
    bij EnergieFlex, zal uw volledige dekkingstegoed onder beheer van EnergieFlex blijven en zal nimmer als
    energietegoed dan wel als voorschot worden aangemerkt.
    7.13De hoogte van uw dekkingstegoed bepalen wij als volgt:
    Uw reguliere
    voorschotbedrag
    Uw eenmalige
    dekkingstegoed zomerperiode
    (van maart t/m juli)
    Uw reguliere voorschotbedrag
    Uw eenmalige
    dekkingstegoed
    winterperiode
    (van augustus t/m
    februari)
    < € 100,- € 50,00 < € 100,- € 150,00

    Bij een prepaid contract betaalt u altijd €50,00 afsluitkosten indien het contract wordt beëindigd. Artikel 19.3
    van de algemene voorwaarden heeft enkel betrekking op voorschot en Werkelijk Verbruik contracten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aan die voorwaarden heb ik al voldaan, ik ben al klant. Al viel het heel erg mee, ik moest €222,60 betalen. €150 voor de borg en €72,60 voor de slimme meter.

      Verwijderen
  3. Ik vind het toch een hele stap hoor om dit te doen. Ik denk niet dat ik dat zelf zou doen. Ik kan prima in de gaten houden hoeveel ik gebruik en zie wat ik anders meer zou gaan moeten betalen. Elke verandering brengt weer kosten met zich mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jaarlijks overstappen naar een nieuwe energieleverancier zit er niet in. En dan heb je altijd de meest scherpste energietarieven plus een overstapvergoeding.
    Zeker nu je huis goed geïsoleerd is. Perfect.

    Zie het een poosje aan. Ik kan me ook voorstellen dat het prettig is om niet voor grote verrassingen te staan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind de rust die het me oplevert heel fijn. In mijn mindere periodes lukt het me niet om scherp te zijn. Financieel schiet het er dan snel bij in. Nu krijg ik daar niet achteraf de rekening daarvoor :-)

      Verwijderen
  5. Fijn dat het je bevalt. Is het niet duurder dan een regulier contract dan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee dat denk ik niet. De prijzen voor gas en stroom liggen dicht bij elkaar van de oude leverancier en deze. Alleen het nadeel nu nog is dat ik de zomer nog niet heb kunnen gebruiken om een buffer op te bouwen. Ik heb in mijn begroting de komende maanden 50 euro per maand meer voor de energie gerekend dan normaal.

      Verwijderen
  6. Ik vind het toch een hele stap hoor om dit te doen. Ik denk niet dat ik dat zelf zou doen. Ik kan prima in de gaten houden hoeveel ik gebruik en zie wat ik anders meer zou gaan moeten betalen. Elke verandering brengt weer kosten met zich mee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In mijn slechte periodes kan ik dat niet in de gaten houden, dan is die interesse compleet weg. Het zuinig aan doen met energie is er dan ook niet bij, de rekening komt dan later. Ik denk dat dit systeem voor mij heel goed kan werken om het in mijn systeem te krijgen altijd zuinig te zijn.

      Verwijderen
    2. nee, maar moet wel te goed in de gaten houden en met een beetje winter ben je na weekje door die 50 euro heen en blijf je aan het opwaarderen:( net wat meer door minder zegt uiteindelijk een duur product. maar laat ons weten na een jaar wat verbruik en kosten zijn.

      Verwijderen
    3. Ik denk als je steeds op zou moeten waarderen je je beter bewust ben van de kosten en dus eerder een stapje terug zal doen in het verbruik dan dat je maar blijft gebruiken tot je de eindafrekening gepresenteerd krijgt. En betalen moet je toch of het nou linksom of rechtsom is.

      Ik snap dus heel goed dat je ervoor gekozen hebt als je zelf moeite hebt om op de rem te trappen. Inzicht in jezelf is de eerste winst toch? Ik vind het een hele mooie optie als anders met de gewone in de knel zou kunnen komen.

      Ieder kiest wat het beste bij hem of haar past.

      Verwijderen
    4. Als je anders met de gewone manier ......bedoel ik.

      Verwijderen
  7. Als het voor jou werkt is het prima toch.
    Alleen hoef je echt niet bang te zijn voor hoge jaarrekeningen als je iedere week je meterstanden bij gaat houden. Dat geeft ook enorm veel rust en overzicht. Het helpt mij enorm. En met de zachte winters van tegenwoordig blijft het gasverbruik lekker laag!
    Ik zou volgend jaar overstappen via p.ricewise of gaslicht punt com, dan krijg je ook nog een mooie welkomstbonus. Dat gun ik jou zo, vind het jammer dat je die dit jaar misloopt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als ik twaalf maanden klant ben krijg ik 100 euro bij mijn tegoed gestort. Ik vind dat een mooie bonus :-)

      Verwijderen