maandag 7 december 2015

Wel of geen tv?

Al een aantal maanden hebben we geen betaalde TV meer. Alleen de TV en radiozenders van de npo hebben we nu.
Dat bevalt prima, dochter kijkt amper TV, en ik slaap beter als ik geen TV kijk.

Gister vertelde mijn broertje dat digi.tenne er volgend jaar mee gaat ophouden, en dat ik dan de npo zenders waarschijnlijk ook kwijt ben. Hij wou wel helpen om een kabel te leggen dat ik weer een abonnement neem.

Gisteravond ben ik gaan kijken wat dat kost. Al snel groeide bij mij de twijfel. Want als je op jaarbasis kijkt wat een TV kost, is dat toch best veel. Als er gebruik van wordt gemaakt is dat prima. Maar veel gebruik wordt er hier niet van gemaakt. Ik gebruik de TV vooral om naar de radio te luisteren. Met de renovatie is de TV veilig boven neergezet, en heb ik de radio neergezet. Nog leuker ook, op de gewone radio zijn alle zenders te beluisteren.

Dochter kijkt soms voor schooltijd tv, na schooltijd speelt ze. Soms als er niemand is met wie ze kan spelen houden we een dvd middag. Maar ook daar hebben we geen abonnement nodig. Ze heeft de TV ook nog niet gemist de afgelopen twee weken.

Voor nu denk ik, in overleg met dochter, dat we geen abonnement nemen, het zou zonde zijn van het geld. In plaats daarvan wil ik mezelf als kerstcadeau een dab+ radio geven (we hebben hier bereik). Dan hebben we meer radiozenders, waaronder efte.ling radio, waar dochter gek op is. Mocht ze de TV als ze ouder is wel gaan missen, kunnen we altijd nog aangesloten worden.


9 opmerkingen:

  1. NPO kun je ook via je computer kijken, live en uitzending gemist. Gratis.
    Doen wij ook meestal. Ook worden hier vooral veel you.tub.e filmpjes gekeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij kijken ook via internet. Je kunt vrijwel alles kijken van NPO. En de dingen die je niet kunt kijken, daar mis je meestal niets aan 😉.
    Ik vind het echt super, ben ook niet meer gewend om 'op tijd' tv te kijken, wij kijken wanneer het ons uitkomt. Ideaal! En kostenbesparend, want als ik hoor wat anderen soms betalen voor abonnementen, dan schrik ik me een hoedje!
    Groetjes,
    Grace

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb ook al jaren geen tv meer. Nu heb ik horizon tv via een vriend en merk dat ik nog steeds niet naar reguliere tv ga kijken maar wel af en toe een serie of een film. Als je het niet mist zou ik het geld inderdaad maar lekker in mijn zak houden. :)
    Ik twijfel ook over een dab radio maar ben bang dat het geluid zo mager is als ik een goedkope koop. Een andere optie is goede boxen bij mij ipad zodat ik gewoon online radio kan luisteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Allemaal waar, maar toch zou ik de tv niet willen missen. Er zijn zoveel echt goede programma's vind ik. Niet klakkeloos kijken maar uitzoeken, dan heb je echt wat aan je tv. Het hangt van je belangstelling af , dat wel. Efteling fradio is 's avonds ook heel leuk trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind heel veel programma's mooi. Maar als ik 's avonds TV kijk, slaap ik heel slecht. Ik voel me prettiger als ik goed slaap. Dat is een persoonlijke afweging :-)

      Verwijderen
  5. Beter slapen en af en toe op de computer kijken dus :)
    Doe ik ook, en er is genoeg op internet te vinden(legaal)Ik heb op koningsdag een paar films en series gekocht, die kijk ik elk jaar of ik ruil ze met anderen.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Via chromecast op computer of telefoon kijken wij hier televisieprogramma's.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nou zeg, wij hebben dus ook Digitenne. En hier op het platteland ligt geen kabel. Slecht nieuws dus zeg. Hoewel ik ook niet eens zo veel tv kijk, maar toch wel wat...

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  8. hoi ,ik woon in B maar de voorbije 19j hadden wij ook géén kabel we kregen via een kleine huisantenne drie zenders één ,canvas en ketnet (ook leuk voor je dochter via de PC)maar een maand geleden wilden wij draadloos internet en bleek dat het maandelijks even duur was met kabel dan zonder !wel 1malig 90€bet voor een decoder MAAR wat heb ik daar een spijt van !!! al die troep reclame sensatie tv en ik zit veel te lang op ! dus ik dwing mezelf om hem zo weinig mogelijk aan te zetten niet tijdens de dag en vaak kijk nog steeds naar de zenders van vroeger want die zijn veel rustiger dan al die andere onzin kookprogramma's??? het is net chemie-les! ik kook zeer graag maar je moet toch niet overdrijven hé?
    dus spaar die centjes messchien kun je er mee op vakantie met je dochter..
    lieve groet Jezebelle

    BeantwoordenVerwijderen