zondag 20 december 2015

Zorgen

Mijn broertje heeft tot nu toe nog niet erg veel geluk met werk. Vast werk ligt niet voor het oprapen. De laatste anderhalf jaar kon hij zich goed redden met werken via het uitzendbureau. Maar omdat ze geen detacheer plkek voor hem hebben, kan hij daar nu een aantal maanden niet werken. Ook zijn ww uitkering is nu gestopt.
Gister vertelde hij dat zijn spaargeld nu ook de bodem heeft bereikt, hij hoopte dat het uitzendbureau snel het vakantiegeld uit zou betalen, dan kon hij zijn huur betalen. 

Daar schrok ik wel van. Mijn broertje is nog net geen dagobert duck. Ik vroeg hem hoe hij het de komende maanden gaat oplossen, het uitbetalen van het vakantiegeld is maar eenmalig. Hij hoopt dat hij nu wel in aanmerking komt voor een uitkering. Dat hoop ik ook voor hem.

Toch maak ik me daar wel zorgen om. De gemeente is toch al niet erg happig in uitkeringen geven (logisch), en de regels zijn ook best streng. Wat als hij geen uitkering krijgt?
Thuis heb ik mijn eigen begroting erbij gepakt en ben er nog één gaan maken, één waarbij ik tijdelijk de huur van mijn broertje betaal. Ik weet dat mijn broertje alles terugbetaald, hij is ook de enige van mijn broers en zus die ik geld zou lenen.
Het is financieel mogelijk dat ik zijn huur overneem, het is geen hoge huur (€270 euro) en ik heb zelf geen afbetalingen meer. Alleen het sparen schiet er dan bij in.

Ik heb gisteravond mijn broertje het plan verteld. Hij hoopt heel erg dat hij wel een uitkering te krijgen, maar als er geen andere oplossing komt (werk of uitkering) neemt hij het aan als lening. 
Ik hoop het beste voor hem. Ik weet dat lenen aan familie niet altijd slim is, maar hij heeft mij ook altijd geholpen. Dan laat ik hem niet in de kou staan.

10 opmerkingen:

  1. ALS je ww uitkering stopt moet je gelijk een uitkering aanvragen.het ka maanden duren voordat je hem krijgt.
    snel handelen lijkt me noodzakelijk. en jij.....bent gewoon een superlieve zus!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ALS je ww uitkering stopt moet je gelijk een uitkering aanvragen.het ka maanden duren voordat je hem krijgt.
    snel handelen lijkt me noodzakelijk. en jij.....bent gewoon een superlieve zus!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als je broer geen vermogen en inkomen heeft dan zou het toch geen probleem moeten zijn met een uitkering. Het kan alleen even duren. In onze gemeente gaan mensen die direct bemiddelbaar zijn voor werk bijna direct aan het werk via een werkmakelaar of bij een werkproject.
    Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hij moet zelf actie ondernemen natuurlijk. Komt hij niet in atanmerking voor een bijstandsuitkering dan ? Hij vindt vast wel weer werk. Fijn dat jij hem in de tussentijd kan helpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hij moet toch wel in aanmerking kunnen komen voor bijstand indien hij geen WW krijgt. Ik zou ook juridisch advies vragen en eventueel lid worden van een vakbond (dan krijg je gratis advies en weet je duidelijk wat je rechten zijn).

    BeantwoordenVerwijderen
  6. dapper hoor, geweldig dat je zo je broer helpt !

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Als hij niet verwijtbaar ontslagen is en geen liggende gelden heeft krijgt hij vast wel een uitkering. Heeft hij hem al aangevraagd want het probleem is vaak inderdaad de wachttijd en waar leef je dan ondertussen van. Lullig trouwens dat dat net voor de kerst allemaal speelt, het is altijd vervelend maar nu extra.

    Lief dat je hem geld wil lenen, hij boft maar met zo'n zus als jij.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wauw! Wat geweldig lief van je!! Zo maak je de wereld weer iets mooier! M

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hij moet geen schulden maken maar dagelijks om uitkering vragen,zodanig men begrijpt dat het menens is. Helaas is dat tegenwoordig nodig.
    Morgen meteen (weer) aanvragen dus.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Fijn dat jij achter hem staat. Hij zal het dan iig zo lang redden. Hopelijk wordt zijn aanvraag snel verwerkt.

    BeantwoordenVerwijderen