vrijdag 22 januari 2016

Arm in Nederland

Vol interesse heb ik deze week het programma arm in Nederland gekeken. Vooral gisteravond, toen de kandidaten het zwerversbestaan in moesten.
Dat was voor mij toch wel een binnenkomer. Mensen die zo weinig hebben en hun eten delen.

Ik moest na de uitzending denken aan de daklozen hier in de gemeente. Als ik ze zie en ik heb eten bij me of ik zie ze bij de supermarkt staan geef ik ze bijna altijd wat te eten. Het idee dat iemand honger heeft, terwijl ik thuis meer dan genoeg heb, vind ik erg.
Na het programma nam ik me voor om vaker wat aan die mensen te geven.

7 opmerkingen:

  1. Komt er in het programma ook aan de orde wat de mensen bij bv supermarkten liever hebben: geld of wat te eten?

    Ik twijfel wel eens wat te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee dat komt er niet in voor. Ik ben zelf geen voorstander van geld geven. Bij radar hebben ze ooit een item gehad over de Roemeense daklozen (die hier ook regelmatig zijn), dat ze het verdiende geld moeten afdragen. Ik geef ze dan liever wat om hun maag te vullen.

      Verwijderen
  2. Ik word vaak gevraagd voor een bijdrage aan het slaaphuis. Dit geld woedt dan weer uitgegeven aan alcohol. Ik geef tegenwoordig dan ook liever wat te eten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vond vooral het 'meeleven' van Tim en Erik bedroevend. En op het laatst haakten ze nog af ook! Erik gaf bij een gezin met 4 kinderen aan dat het niet zo fout had hoeven lopen als ze hun belastingaangifte hadden laten invullen. Hij deed dat ook en het kostte maar 100 euro. Moet je nagaan, daar kan een gezien met 4 kinderen ruim een week van eten!!! Die hebben helemaal niet het geld om het te laten doen. Hoe onredelijk kun je zijn als je het zelf goed voor elkaar hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De belastingdienst vult het gratis in als je inkomen beneden een bepaald niveau is. Er zijn er velen die het voor je willen doen. Gratis. Zo lastig kan dat niet zijn.

      Verwijderen
  4. 100 euro belantingaangifte hoeft niet zo duur te zijn er zijn instanties die het voor weinig of niets doen.
    Moet je wel een zoeken maar die zijn er!
    En dat ze afhaakten laat wat zien van deze 'mannen' daar stond ik ook verbaast over, een beetje vent met zo'n kijk over armoede had de rest ook moeten uitzitten.
    Ze lopen dus weg voor zo iets, soms hadden ze wel gelijk het is niet zo zwart wit.
    Als ik zie dat mensen gewoon door blijven roken zodat hun kinderen minder eten krijgen, dan denk ik tja....en kom niet aan met dan ben ik een kwaaie moeder, of het is het enige wat ik nog heb.. oid.
    Zelf geven wij 3x per jaar een big shopper met eten aan een voedselbank, want het zou je maar overkomen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De uitgestelde koffie is een goede, dat was een goede tip.

    BeantwoordenVerwijderen