dinsdag 19 januari 2016

Berekeningen voor de toekomst

Op mijn werk overlijden de laatste weken veel mensen. Dat is niet zo gek, de leeftijd van de mensen is vaak hoog, en de gezondheid wat minder. Maar daardoor komen er ook steeds meer kamers leeg.
Of ik het nu wil of niet, ik begin me toch wel meer zorgen te maken over mijn baan.

De afgelopen jaren heb ik heel zuinig leren leven, en de last van de schulden zijn gelukkig ook weg. En in het geval van boventalligheid wordt er nog twee jaar loon doorbetaald. Maar toch. Stel dat daarna de ww volgt. 70% van het laatstverdiende loon krijgen voelt heel eng.
Ik heb voor mezelf een nieuwe berekening gemaakt in die situatie.

70% van het loon is €560. De toeslagen zouden dan 670 euro worden (de kinderopvang is er dan vanaf).
De uitgaven zouden er dan zo uitzien:

  • Huur                     €530
  • Energie                 €150
  • Boodschappen    €200
  • Overblijven          €50
  • Water                    €50
  • Internet                 €25
  • Zorgverzekering  €110
  • Verzekering          €15
Zo op papier moet het te redden zijn. Er blijft nog 100 euro over voor het geval ik iets vergeten ben. Op het boodschappen budget valt ook nog te bezuinigen. 
Door elke maand mijn energietegoed op te waarderen met 150 euro, hoop ik een goede buffer te krijgen. Mocht ik dan een maand een keer niet kunnen opwaarderen, is er niks aan de hand.
Het overblijven van dochter laat ik liever wel staan. Omdat de school ook liever heeft dat de kinderen overblijven (het zorgt voor rust en continuïteit) is het ook niet duur, €1,25 per keer.

Ik ben blij dat ik het op papier ga redden. Hopelijk duurt het nog heel lang tot het zover is. Tot die tijd blijf ik hard aan mijn buffer werken, en ook elke maand extra werken. Als ik mijn buffer voor elkaar heb, is het ook weer een rustpuntje.

15 opmerkingen:

  1. Betaal je niet extreem veel voor water? Wij betalen 30 euro per kwartaal, oftewel een tientje per maand.
    Persoonlijk zou ik het overblijven skippen als.je werkloos zou raken. Per keer is het misschien niet duur maar 50 euro in de maand is toch 50 euro in de maand. Dat geld kun je wellicht beter gebruiken.
    Lara

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb in mijn berekening een hoger bedrag genomen dan ik moet betalen. Per drie maanden moet ik nu 113 euro betalen. Geld over houden is minder erg dan geld tekort.

      Verwijderen
    2. hoi, ik zit net wat blogjes terug te lezen en zie dit nu pas. Ik vraag me oprecht af of dit bedrag juist is. Wij betalen met 2 volwassenen en 2 kinderen 135 euro per jaar! (verdeeld over 4 kwartalen) Zou het kunnen dat jouw 113 euro eigenlijk per jaar is? Of misschien zit er een fout in je meter?

      groetjes Anne

      Verwijderen
    3. Ik heb afgelopen jaar pas voor het eerst mijn waterstanden doorgegeven, daarvoor is het jaren geschat. Ik denk dat dat de reden is voor het wat hogere kwartaal bedrag.
      Begin oktober heb ik een nieuwe watermeter gekregen, en hij staat nu op 11. Ik denk dat ik wel geld terug krijg.

      Verwijderen
    4. Dat lijkt me ook. Water kan je wel vuistregel nemen 1 euro per m3. Daarnaast vaak nog zo'n 50 euro oid aan vastrecht. Verschilt per regio en per jaar.

      11m3 over 4 maanden is extreem weinig, bijzonder op zich, maar ok. Laten we stellen dat het klopt, dan verbruikte je in de winter gem. 2,75m3/mnd. Wellicht in de zomer het dubbele? Kom je uit op 6x2,75 + 6x5,50 = 50m3= ± 50 euro. Vastrecht (E50) erbij is 100 euro per jaar. Laten we ruim zeggen 120 euro, maar 50/mnd is 600 euro per jaar. Een "klein" verschil!!! hihi

      Verwijderen
  2. Dat overblijven is natuurlijk onzin, ook al wil de school dat graag. Die kun je dan schrappen. En misschien krijg je dan een aanvullende bijstandsuitkering, heb ik ook lang gehad.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja inderdaad, als de school dat zo graag wil, dan kunnen ze ook overgaan op een continu rooster bv

      Verwijderen
    2. Zolang ik werk heb hoop ik eigenlijk dat ze geen continu rooster krijgen. Mijn werktijden sluiten nu perfect aan op dochters schooltijden. Overblijven is nu nog goedkoper dan de bso.

      Verwijderen
    3. Ja daar heb je helemaal gelijk in!

      Verwijderen
  3. Bedragen voor water zijn vaak lastig te vergelijken, in de ene regio betaal je via het waterbedrijf ook bepaalde regionale heffingen, in de andere regio niet

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat goed dat je alle cijfers zo op een rijtje hebt gezet. Het lijkt me toch geruststellend om te zien dat je het in principe dus goed zou redden.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb mijn parttime baan verloren en krijg een ww-uitkering met daarboven op een toeslag zodat het toch wordt aangevuld naar bijstandsniveau. Toch heel verstandig van je dat je alvast vooruit kijkt!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Er zijn idd nog mogelijkheiden om aan te vullen tot bijstandsniveau, toeslagen horen op dat moment niet bij je inkomen. Je ww, is ruim onder bijstand voor een 1 ouder gezin, dus is er recht op een aanvulling, vanuit ww, maar eventueel ook vanuit bijstand.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Iedereen die een WW uitkering krijgt die beneden het Bijstansniveau ligt heeft recht op aanvulling tot het Bijstandsniveau. Je moet het alleen zelf aanvragen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mijn kinderen hebben op verschillende scholen gezeten waarvan twee met continurooster. Op de eerste school kost het overblijven momenteel €22,50 per jaar omdat de opvang door geschoolde vrijwilligers wordt gedaan (overblijven iet verplicht maar iedereen doet het). Op de tweede school kost het niets want daar eten ze met de juf.De allereerste school van de oudste had geen continurooster en rekent tegenwoordig €2,- per kind inclusief fruit en drinken.

    BeantwoordenVerwijderen